Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

onsdag den 31. oktober 2012

Glædelig Halloween

Selvom Halloween ikke oprindeligt er en dansk tradition, (ligesom julen i øvrigt heller ikke er det jo), så synes jeg alligevel, at det hygger her midt i denne blæsende, kolde og regnfulde tid, at pynte op med græskar og andet efterårspynt.
 
Derfor har jeg også, ligesom mange andre pyntet op foran min hoveddør. Det pynter da lidt, i min ellers grimme og ikke spor indbydende forhave, hvor man næsten ikke kan sno sig forbi skraldespande, træpiller og en bil der fylder så meget, at man næsten ikke kan gå forbi....... Men, men, men. Kommer tid, kommer råd.
 
Jeg skal på haveplanskursus to aftener i november, med havearkitekt Carry Rorda som underviser, og jeg har tænkt, at især forhaven skal gennemarbejdes, så den bliver super indbydende.
 
Det eneste jeg vil bevare i min kommende forhave, er det store asketræ, (som man kan se bag skraldespandende og kompostbeholderen, ved siden af bilen). Resten skal tænkes om. Når vi skal ha' nyt tag (til næste år), bliver carporten her brækket ned, og så vil vi bygge os en ny dobbelt carport til begge vores biler ved den modsatte gavl, hvor min lille røde bil allerede holder i dag.

Her står Molly ca. midt imellm de to buksbomkugler og muren ind imod huset. Hvis ikke jeg bliver overbevist om, at noget andet er meget bedre, når jeg har været på haveplanskursus, regner jeg med, at vi laver en pergola fra huset, hele vejen langs med skuret,  (muren ind mod skuret til højre i billedet, skimtes længst ude mod haven). På den måde vil jeg forstærke det lange kig fra huset ud mod haven, og det er jo helt bevidst, at jeg har placeret den gamle vandpumpe og den halve tønde netop der. Det skal jo danne fokuspunkt når man ser derud inde fra.

                                                  
Det cirkelformede bed, og den del af haven, er jeg overordentligt godt tilfreds med, hvad angår havens designmæssige linier.

I det første haverum her med plænen, er jeg ikke lykkedes så godt med, at lave den cirkelrunde plæne, som jeg havde tænkt mig. Så det vil jeg lave om. Desuden vil jeg have nogle trædesten fra de to buksbomkugler, (som er lige uden for billedets nederste venstre hjørne), og frem mod den sorte, halvfærdige portal i midten af billedet, i en blød bue. Desuden vil jeg have belægning under de havemøbler man kan skimte nederst i billedet.
Om det også skal være en lille cirkelformet terrasse i den store græscirkel, eller om det er bedre med en firkantet, er jeg stadig lidt i tvivl om. Man skal jo nødigt blive helt rundtosset af, at være derude, men på den anden side, må man også godt kunne se en overordnet idé med haven. Grunden til at jeg i det hele taget begyndte, at arbejde med de runde former, var for at karmouflere min skæve, trekantede grund, med mange underlige hakker. Martriklen er nok blevet målt op længe inden der var noget der hed en landmåler. Huset er oprindeligt fra 1902, selvom det er væsentligt ombygget, (og skamferet), i 1967.
Jeg er blevet træt af, at slæbe havemøbler væk, hver gang Jacob skal slå græs. Bordet er temmeligt tungt, så derfor skal jeg have fundet ud af en løsning på det.


 
På søndag skal Helle Blomsterhatten og jeg følges ad, over til JAS Roser i Brennerup ved Middelfart på fyn. Jeg har bestilt 30 roser og hun har bestilt 19 og desuden har jeg lovet min svigermor, at spørge efter én hun ønsker sig, så vi regner med at få bilen godt fyldt op. Måske bliver der også råd til en lille smule impulskøb. 
Vi fik anbefalet at handle med JAS Roser af Marianne Munk fra Troldkær, som er gammel kredsleder i Rosenkredsen Rødding, som desværre er blevet nedlagt nu. (Så er der Haderslev/Åbenrå Rosenkreds eller Ribe/Esbjerg Rosenkreds tilbage her i området). Hun har handlet meget hos ham, og har desuden hver sommer en del roser hjemme i udvalg fra ham, som hun kan sælge når hun holder åben have.
JAS Roser har en sortimentsliste på sin hjemmeside www.jasroser.dk, og han tager kun 50 kr. for sine roser, som ifølge Marianne Munk er i en god kvalitet. Lige nu har han desuden udsalg på alle sine pottede roser, som han sælger for sølle 35 kr. Ifølge JAS (eller Jens Anton) selv, har han mange flere end de der står på hans sortimentsliste, så man skal endelig bare prøve, at bestille de roser man vil ha'. Jens Anton foretrækker man bestiller og senere selv henter roserne på et aftalt tidspunkt. Det er et lille enmands firma, som han driver i sin fritid. Han har især historiske roser og mange laver han selv. Lisbeth fra Høneballehaven har også lige handlet der ovre for nyligt, og det lød på hende, som om hun havde haft en god oplevelse med det. Så der er nedtælling til søndag, og det må gerne snart være nu!
 
Ud over alle planerne, er jeg igang med at skrive endnu et referat, fra et foredrag jeg var til i sidste uge, sammen med Tim Skovrup og Helle Blomsterhatten, hvor vi hørte Laila Sølager fortælle om den nemme have, eller haven for den tredje alder om du vil. Jeg vil gøre mig umage, så det bliver et godt indlæg, som du kan glæde dig til, at læse.

Rosen på det nederste billede, er et billede jeg har lånt på nettet i forbindelse med min reaserch om hvilke roser jeg skulle bestille hos JAS Roser. Rosen på billedet er en Zephrine Drouhin, som er blandt de roser jeg har bestilt.

16 kommentarer:

  1. Hej Malene
    Jeg er ikke i tvivl om, at du laver endnu et godt indlæg, det er du sørme god til.
    Nu har vi set en del af din have, det lyder godt alt det, du fortæller, så nu spørger jeg, hvor skal alle roserne stå? Kan vi se det på de billeder du viser i dag?
    Jeg er spændt på at høre, hvad I køber. Jeg har set, at I skriver om rabat, men det er jo så billigt, at man dårligt kan spørge efter rabat også :) Jeg havde gerne købt flere af hans spændende roser, men jeg har nok rigeligt, når de skal klippes og passes, men det er nogen spændende han har, ingen tvivl om det.
    Rosenhilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Ja, det er et godt spørgsmål, hvor alle roserne skal stå. Men jeg har selvfølgelig en plan med dem på forhånd. Jeg planlægger et nyt indlæg om vores tur til fyn, hvilke roser jeg havde tænkt på forhånd, og hvad jeg så kom hjem med. Desuden vil jeg vise hvor de bliver plantet, så det skal du selvfølgelig nok få at se. Ja, jeg ved vi gør en god forretning, men derfor kan det jo stadig være han vil give en lille mængderabat. Man kan højest få et nej. Ved godt det ikke er alle, der er lige begejstrede for at prutte om priser. Jeg tror nu på, at han også selv gør en god forretning. Og jeg skal selvfølgelig nok behandle ham pænt:-)
      Jeg har ikke så mange roser endnu i min have, så jeg kan sagtens få plads til dem alle sammen, og flere til. Og jeg regner bestemt med, at køre over og handle med ham igen en anden gang.
      Kærlige rosenhilsener til dig også:-)

      Slet
    2. Selvfølgelig har du da en plan, det var jeg ikke i tvivl om :) Jeg er meget spændt på at høre, hvad I køer. Jeg har jo kun haft kontakt med ham i telefonen. De to potter var sat frem til mig, da vi kom og pengene skulle i postkassen. Så det bliver sjovere for jer, som får personlig kontakt, så er det også nemmere at prutte om prisen. Det gør jeg såmænd også gerne, det var kun fordi jeg tænkte på, hvor få roser I kunne få, hvis I skulle have købt dem ved en af de andre rosenplanteskoler.
      Det bliver i hvert fald herligt for jer, ingen tvivl om det. Og så glæder jeg mig over, at du laver gode lange indlæg, så vi kan få styr på, hvad du køber :)
      Hvis du går ind under blogger-betjeningspanel kan du komme til at føre flere blogge på din blogliste.
      Kh Lisbeth

      Slet
    3. Hej igen Lisbeth.
      Så kan jeg godt høre, det bliver en noget anderledes oplevelse Helle og jeg får.
      Du har fuldstændig ret mht. priserne. Det er groteskt at tænke på, hvor stor forskel der er på priserne hos JAS Roser og hos de andre planteskoler. Og det gjaldt også højst 50 kr. for de roser han kunne skaffe hjem til mig, sagde han i telefonen. Det er jo vildt at tænke på, hvor stor en avance de andre rosenplanteskoler så må ha'.
      Det bliver næsten som at være en lille pige i en slikbutik. Jeg glæder mig i hvert fald lige så meget som da jeg var 5 år, lige op til juleaften. Det er lige så det krilder helt i maven:-)
      Bloggerbetjening. Det prøver jeg. Tak skal du ha:-)
      Fortsat god aften.

      Slet
  2. Hej Malene. Sikke mange gode planer og idéer du har. Det bliver spændende, at du skal på det haveplanskursus, det glæder jeg mig til at læse mere om. Jeg tror også, det bliver rigtig godt, når du får ført nogle af planerne ud i virkeligheden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.
      Ja, det er havens indretning der interesserer mig allermest, så derfor har jeg mange planer og idéer om netop det. Derfor er jeg også meget spændt på, at komme på haveplanskursus, og jeg lover dig, at holde bloggen orienteret om hvad jeg lærer og hvilke planer jeg lægger. Jeg håber også det bliver rigtig godt, når planerne bliver ført ud i livet, ellers er der jo ikke rigtig noget ved det.

      Slet
  3. Hej Malene.Jeg spørger også ligesom Lisbeth....hvor skal alle de roser stå?
    Fint med lidt pynt på bænken,det har jeg også altid.
    Jer er spændt på at høre om dit haveplan-kursus.
    Kan godt se at du har gang i mange ting i din have,men det er jo dejligt at planlægge nye ting.
    Godnat herfra Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Bare roligt, jeg har en plan! Det hele er timet og tilrettelagt. Aktionen starter søndag formiddag i Brennerup kl. 11. Vi skal bruge en stor bil, med et ordentligt bagagerum, og hvor sæderne kan ligges ned. En trailer vurderes unødvendig, da det meste er barrodsroser.
      Ej, måske lige knap så meget Egon Olsen. Men jeg har skam en plan. Jeg laver et indlæg om mit indkøb, min plan, og hvordan det bliver ført ud i livet. Bagefter vil jeg glæde mig til, at se om planerne udvikler sig på den måde jeg har forestillet mig. Det er jo altid spændende, når man prøver at dresere naturen mere eller mindre, for naturen har jo også sin egen vilje også. Håber dog det bliver nogenlunde som jeg har forestillet mig. Når jeg har lavet indlægget om hvad jeg gør med alle roserne, kommer der også et indlæg om mit haveplanskursus.
      Jeg har altid mange planer. Jeg er nemlig en igangsætter af natur. Jeg har også lige lavet to nye bed og en ny sti i haven, som I kan se i indlæget om roserne. Inden da kommer der et indlæg med et foredrag jeg har været til med Laila Sølager. Håber du synes det er underholdende at følge med. Fortsat god dag.

      Slet
  4. Spændende planter du går og tænker om din have. Det skal helt sikkert blive flot, og godt at tænke tanker, inden man hovedløst kaster sig ud i et projekt!
    Min svoger som er brolægger, er ikke meget for firkantede bede, så dem har jeg ikke i min have. Han finder, at runde organiske former passer bedre ind, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret.
    Hold da op med roser I skal hente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.
      Ja, jeg tænker længe når det kommer til haven. Andre steder i livet er jeg meget mere impulsstyret. Men jeg har relativ stor haveerfarring, jeg har nemlig haft min egen have i næsten 17 år, altså næsten halvdelen af mit liv. Dette er min 4. have. Interessen har været stor hele vejen igennem. Efter jeg er blevet syg har jeg dog haft mere tid til at dyrke min interesse. Jeg kunne godt ha' brugt nogle flere af de kræfter jeg har været vandt til at ha', men jeg har en meget mindre have nu, end jeg har været vandt til, og jeg har meget mere tid jo. Så har jeg altid en stol med mig rundt, så jeg kan holde pause, og der er jo aldrig mere end 10 meter ind til sofaen. Og det er jo fantastisk genoptræning, og dejligt at beskæftige sig med noget så livsbekræftende som haven er for mig. Får jeg nogensinde arbejdsevnen tilbage igen, og det håber jeg jo på, så vil jeg ernære mig med min hobby og ta' en uddannelse som havearkitekt.
      Jeg har også valgt de runde former i denne have. I min gamle store have, havde jeg mere snoede former. Jeg har lige lavet et nyt bed, som er trekantet. Det er det blevet, fordi min grund ikke er firkantet. Jeg tror dog det kommer til at fungerer i denne sammenhæng. Ellers har jeg jo brugt de organiske former til at karmouflere min grund lidt med. Jeg synes nu også helt firkantede bede kan være flotte. Enten med en lav buksbomhæk rundt om, som jo forstærker bedets form yderligere, eller med bunddækkeplanter der får bedet til at fremstå meget mindre skarpt, og mere naturligt. Et eksempel på firkanter der virkelig fungere, kan du evt. finde i Kjeld Slots bog Havespor. Om jeg vælger firkantede former eller cirkler i min forhave ved jeg ikke endnu. Men det skal gerne være formstærkt, for det kan jeg bedst li'.
      Jeg har det som et lille barn op til juleaften med hensyn til roserne, og jeg glæder mig til at fortælle om det hele.

      Slet
  5. Spændt på at høre mere til i hvilken retning dine haveplaner kommer til at gå!

    Og husk at opdel i overkommelige faser, hvis det hele "tager overhånd". Godt at undgå hovsa-løsninger som bliver hæmsko for at komme videre - så hellere kæmpe sig gennem en større, helstøbt plan, selvom tanker og intentioner ikke til at starte med er synlige for andre:0)

    Og god tur til JAS roser - heldigvis fylder barrodsroser ikke alverden, hvilket kan gøre det om muligt svære at begrænse sig (jep, den kender jeg!)

    Mange hilsner fra Katinka

    SvarSlet
  6. Jeg glæder mig til at høre mere om dine mange haveplaner.
    Jeg forstår godt du er træt af at skulle flytte havemøbler hver gang græsset skal klippes. Det skulle jeg også i flere år, men så lagde Erhardt heldigvis fliser. Det er bare super.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse.
      Jeg glæder mig også til, at fortælle mere.
      Det fungerer jo ikke optimalt, når man skal rende og slæbe rundt på de tunge havemøbler. Det skal jo ikke kun være kønt at se på, men også være praktisk i hverdagen. Vi har en flisebelagt terrasse, men den ligger i bagende sol. Men da jeg er meget lysfølsom, foretrækker jeg som oftest, at sidde i skyggen under de store træer, hvor disse havemøbler står. Jeg vil dog ikke undværre den solterrasse vi har, for den er nu også dejlig lidt af tiden, jeg kan bare ikke altid holde ud at sidde der.
      Min far er rigtig god til at lægge fliser, så jeg håber han vil hjælpe mig. Min mand er kontormus,så der er ikke meget handyman i ham. Jeg skal bare lige vide hvordan jeg helst vil have det lavet, inden jeg kan sætte ham igang.
      Håber også du har en god aften.

      Slet
  7. Hej Katinka.
    Jeg er også spændt på hvilke planer jeg ender med at ligge mig fast på i forhaven. Jeg håber også jeg kan blive hjulpet lidt videre med en afklarring af, hvordan jeg løser, at bruge det lille bitte stykke jord, der ligger bag huset, ud for udestuen. Stykket er smalt, og heller ikke ret langt, og har en udefinerlig facon, fordi min grund er trekantet, dog med nogle underlige hakker.
    Idéen med at lave en plan er netop, at have en overordnet idé med haven, men samtidigt at kunne udvikle en lille del af gangen, som der nu er kræfter og økonomi til. Jeg er meget stressfølsom pga. min sygdom (jeg har en neuroimum sygdom), så det er i meget høj grad vigtigt for mig, at passe på mig selv.Når planerne får lov at eksistere længe, før de bliver udført, oplever jeg også ofte, at de ender med at udvikle sig til det bedre. Andre mennesker får ofte forklaret om mine planer, men du har ret i, at det ikke altid er synligt for andre alligevel. Tak, jeg håber også vi får en rigtig god tur til JAS Roser. Jeg tager kun kontanter med, så der kan ikke ske uoprettelige fristelser.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
  8. Det bliver spændende at se, i hvilken retning din forhave kommer til at udvikle sig. Håber du får en masse gode tips på de to kursusdage du skal på, så du har noget mere at arbejde videre med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi.
      Tak. Ja, jeg glæder mig også. Første kursusaften er tirsdag aften. Jeg har allerede nogle idéer, men de kan godt tåle at blive finpudset. Desuden vil jeg arbejde med det smalle havestykke langs udestuen.
      Venlig hilsen Malene

      Slet