Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

onsdag den 22. november 2017

efterårsprojekt "moongate" eller udsigtshul.


Min have er ved at nå en alder, hvor den begynder, at lukke sig om sig selv. Præcis som jeg har tænkt den skal gøre det. 

Portaler, pergolaer og buer giver vertikale linjer og højde, samt danner loft/tag i haven, på samme måde som træer. Det er, efter min mening, med til at give haven hygge, sjæl og intimitet. 


Da vi flyttede ind, var der hverken læ, eller privatliv, i haven, som kun bestod af græs, en stor terrasse, nogle få store træer, og et meget grimt plankeværk, som markerede skel mod naboen og ud mod marken. Desuden var der det samme grimme plankeværk rundt om terrassen. Det var MEGA grimt.  

Plankeværket var kun 1 meter og 20 høj, så ud over det var grimt, var det heller intet bevendt. 
Så mod naboen plantede jeg, med naboens tilladelse selvfølgelig, en bøgehæk. Ud mod marken plantede jeg forskellige prydbuske og småtræer, som for alles vedkommende også er tænkt som skjulested, mulighed for redebygning, nektar eller bær, til havens fugle og insekter. På den måde er det ikke kun et lille læbælte eller pryd for øjet. 
Efterfølgende har jeg så plantet nogle ammetræer, for at få lidt hurtigere læ, men de skal jo løbende fældes. De første to er allerede blevet lagt ned. 



Men udsigten er jo stadig lige vidunderlig, selvom haven har fået en mere moden alder, og derfor har det selvfølgelig aldrig været meningen, at jeg skal lukke hele udsigten ude. Den skal selvfølgelig integreres. Tænkes ind i havens design, og bruges som "det lånte landskab". 

Bålterrassen ligger i forbindelse med stien rundt om det runde bed. Blikket bliver ledt ind under pergolaen og videre ud i udsigten. 



Her ses samme udsigtshul, bare set fra stien ind mod drivhuset. 
Man kan ligesom allerede fornemme, at beplantningen er begyndt, at danne en cirkel. 



Den effekt vil jeg forstærke, så derfor har jeg været med Helle (Blomsterhatten), nede ved hendes lillebror. Han har hjulpet med at svejse, og nu har Jacob hjulpet mig med, at få den "installeret" på sin plads i haven. 



Lige som et billede, bliver enhver udsigt meget flottere, når man rammer den ind. Man forstærker kigget ud. Blikket bliver draget den vej.....


Videre ud i den uendelige verden udenfor. 
Jeg skulle lige have idéen til hvordan jeg skulle ramme udsigten ind, men pludselig en dag slog det mig, at det selvfølgelig skulle være i form af en moongate. Den runde form har jeg i forvejen rigtig mange steder, rundt i haven. 
At gentage den samme form flere gange i haven, er jo et designprincip, som giver ro og rytme, noget som jeg jo i forvejen efterstræber, så lige så snart jeg fik den tanke, var det den indlysende rigtige ramme her. 

Jeg fik lige beskåret de længste "lianer" fra rosen Alexandre Girault, imens Jacob stod og hamrede stolpespydene i jorden. Det er derfor der ligger rosengrene på fliserne. 


Isabella var også med ude. Hun fik blandt andet tegnet en helt masse. Her har hun lige tegnet mor. 
Vores projekt tog heldigvis ikke så vildt lang tid at lave. Jeg kan slet ikke få luft når jeg er ude, så jeg hoster mig godt og grundigt igennem. Det er en genstridig lungevirus jeg har fået mig, så det tager åbenbart en evighed at komme over den. Men det går da heldigvis stille og roligt i den rigtige retning. 

9 kommentarer:

  1. Kære Malene.
    Er sikker på at kighullet bliver helt fantastisk. Ideen er virkelig god og jeg tror jeg lige nupper den med i min brainstorm til vores kommende have.
    Håber du snart er i bedring og slipper af med din lungevirus.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heike.
      Ja, jeg kan godt huske du fortalte i sommer, at I skulle flytte.
      Nu sidder jeg og tænker, hvorfor søren har jeg så slet ikke set noget fra dig. LIDT har jeg da blogget i mellemtiden! Men nu kan jeg se, at der må være gået noget galt, for der står slet ikke Haven med hunden her ude til venstre! Så det vil jeg FLUKS få kigget på i en vis fart, for det er da for ærgerligt!
      Tak det går heldigvis lidt bedre, men energien halter stadig lidt og jeg kan ikke tåle knus og kram, for så bliver jeg nærmest kvalt endnu. Det går den rigtige vej, men det er lidt genstridigt.
      Hvis du har brug for hjælp med haveplanen, kan det være jeg kan kan hjælpe. Jeg har stor lyst til den slags jo.
      Knus
      Malene

      Slet
  2. Hej Malene
    Ja at se hvad du har fået ud af det stykke jord siden I flyttede dertil er fantastisk, jeg var jo imponeret, da vi besøgte dig i august, det er godt klaret, og du ved lige, hvad du vil, en stærk fornemmelse for, hvordan du vil have det til at se ud. Du skulle have været havedesigner. Jeg synes også godt om kighullet og var ved at tænke på, om jeg også kunne plagiere idéen :) sådan kan det gå,når man finder på noget nyt og viser det frem :)
    Rigtig god bedring til dig
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Tusind tak.
      Ja, det er nemlig lige præcis rigtigt. Jeg drømmer om, at designe haver, for det synes jeg er sjovt og spændende. Jeg håber det vil lykkes for mig på et eller andet plan. Det er nok ikke realistisk på fuld tid, men lidt har også ret. Jeg tænker også det er med at tegne og at få idéer er noget man kan gå lidt til og fra. Så i et eller andet omfang må jeg vel kunne holde til det! :-)
      Tak. Det går langsomt, men sikkert fremad.
      Knus
      Malene

      Slet
  3. Fin idé! Jeg synes bare ikke, statuen så passer 100% ind; men jeg er nu også temmelig sart over for den slags haveornamenter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.
      Nej, det har du ret i, for statuen skal selvfølgelig ikke konkurrere med udsigten. Blikket skal ikke både draget ned til den og op i moongaten. Det kan man jo ikke på en gang...... Men indtil nu, har den fungeret fint, fordi udsigten ikke har virket som fokuspunkt før, men mere som en stor flade af baggrund.
      I det store og hele, er jeg heller ikke til en masse dimser og nips. Her bruger jeg mest de hvide figurer, for at drage blikket i en bestemt retning.
      Knus
      Malene

      Slet
  4. Hej Malene
    Så fik jeg da lige læst lidt tilbage på din blog.
    Og hvilken fantastisk ide med moongaten :o) hvor bliver det godt. Du har så mange gode ideer og jeg kunne sagtens bruge nogen af dem her hos mig.
    Jeg glæder mig til at se den til sommer.
    Stort Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.
      Ja, den hænger jeg også tit i, den med at læse tilbage, hvis der skal være en chance for, at kunne følge bare lidt med!
      Tak søde, dejligt hvis jeg kan inspirere dig, så går det jo begge veje:-)
      Jeg glæder mig også rigtig meget til du kommer:-)
      Jeg har forsøgt at ringe til dig, men det prøver jeg da bare lige igen på et andet tidspunkt. Du tog jo lige rø.... på mig:-D
      Kæmpe stort knus til dig også
      -og kram fra Malene

      Slet
  5. nice idea! I just do not think the statue will fit 100 into it; but I am also pretty kind to these kind of gardeners :-)

    หนังบู๊

    SvarSlet