Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

fredag den 26. maj 2017

Hurra Hurra




Et lidt utraditionelt indlæg, nok mest til dem der kender mig lidt. 

Jeg har simpelthen bare så meget at juble over for tiden, så overskriften kan ikke dække det bedre. 
Der sker så meget her, så derfor har jeg heller ikke fået blogget så meget i et godt stykke tid. 


Det Japanske kirsebærtræ, er noget af det allerbedste ved min have. Det er en af de meget få træer, der var her da vi kom for 7½ år siden. Ud over nogle få træer, var der kun græs, foruden en enkelt meget stor terrasse, som var hegnet ind, (hvilket jeg virkelig ikke forstod), med samme rækværk, som der var rundt i havens skel. GRIMT! 
Hver gang kirsebærtræet blomstrer, bliver det fotograferet indtil flere gange dagligt. Til efteråret får træet fantastisk gult løv, som jeg nyder næsten lige så meget, som når det blomstrer. 
Imens kirsebærtræet blomstrer, har den del af haven en helt særlig, fortættet og meget romantisk stemning. 
Når kirsebærtræet er ved, at være forbi sit højdepunkt, begynder den store klematis på min østvendte mur. Det er Clematis Montana "Rubens", som måske er Danmarks mest almindelige klematis. Men den dækker stort set hele muren, som er 9 meter bred, så den er meget imponerende, selvom den ikke er en specielt spændende sort. 


Det er blevet en tradition, at pigerne skal fotograferes, når klematissen blomstrer. Her er klematissen faktisk ikke så meget sprunget ud endnu. Lige nu er den derimod fantastisk, så jeg tror jeg vil forsøge, at overbevise dem om, at vi skal tage billedet igen i morgen. 


Jeg har fået nye havemøbler...... Også et nyt bord, men det er stadig i papkassen, 
indtil vi er færdige med vores projekt, som jeg vender tilbage til. 


Der er også kommet nye havemøbler på grusterrassen. Bedene omkring grusterrassen er holdt i blåt og hvidt. 


Men det forklarer jo ikke hvorfor jeg har haft så travlt.....


Vi har nemlig også holdt fest


Min ældste datter Camilla blev konfirmeret den 7. maj.





Camilla er en hestepige, (det er alle mine piger, hvilket de ikke har fra fremmede), og meget af fritiden går med, at gå til ridning og hjælpe hos en af vores naboer, som har store arbejdsheste. Der lærer de store piger meget om hestens røgt og pleje, ligesom de er med til at spænde for, køre til julearrangementer, optog med kanonvogn til 6. julifest i Fredericia og på Dybbøl banke, dyrskue, DM i tømmertræk osv. osv. Der er fulgt rigtig mange gode oplevelser med. Så da vores nabo, Gitte, spurgte om hun måtte tilbyde Camilla, at blive kørt hjem i hestevogn, sagde jeg selvfølgelig ja. 


Inden festen havde jeg travlt med, at digte sange, 


og finde på -og lave sangskjulere. 
Desuden skrev jeg en tale til hende også.



Ud over konfirmation, har begge de store piger også fødselsdag her i maj, så vi har også haft gæster i den forbindelse. 

Jeg er ikke længere ked af, at se mig selv på billeder, og har derfor heller ikke noget problem med, at vise billeder her på bloggen eller på facebook.


Som de der kender mig, sikkert ikke har kunnet undgå at ligge mærke til, er der nemlig i den grad sket noget med vægten. Den er blevet hele 45 kg lettere i løbet af de sidste år. De 28 kg. er smidt siden sommerferien sidste år. Metoden er en app på telefonen, der hedder "My fitness pal," og så spiser jeg cirka hver anden time, så jeg holder forbrændingen igang. Det er nemt. Jeg får chokolade dagligt, og is, kage, rundstykker eller lignende på ugentlig basis, så det er ikke svært, heller ikke at have et socialt liv. Tvært imod er jeg sluppet af med dårlig samvittighed og bør/burde (ikke). Der er ikke længere noget der er forbudt. Derimod er de negative følelser erstattet med ren nydelse, når jeg får noget lækkert, som jeg har "råd til". 
Jeg er under 80 kg nu, men der mangler stadig 13 kg, før jeg er i mål. Appen forventer jeg at bruge de næste par år eller mere. 


Isabella har været hjemme det meste af sidste uge, fordi hun har fået fjernet polypper. I den forbindelse "hjalp" vi lige en af vores naboer, med at sætte nogle kvier ud på fold. 
Operationen og dagene bagefter gik, heldigvis, meget nemmere, end jeg havde regnet med. Og istedet for, at tørre hendes næse hundredevis af gange om dagen, har jeg kun haft brug for, at tørre hendes næse 3-4 gange den sidste uges tid. 


Jeg har været på plantemarked til Gram Slots hus- og havemesse. Der købte jeg blandt andet den hvide Trillium, der ses nederst til venstre, og min første Paris, som er en trilliimlignende staude, men med 4 af alting, istedet for 3. 


Og så er vi endelig begyndt på mit drømmeprojekt. 


Jeg satte faktisk stolpespyd allerede i februar, med det håb, at vi kunne påbegynde projektet, inden konfirmationen. Men efter vi er kommet i gang, er det gået vildt stærkt, så det gør overhovedet ingenting. 


I dag ser det således ud. 


Regnvandstønden er blevet slebet ned, og er kommet lidt højere op, så min nye zinkkande kan stå under den. Bag regnvandstønden plejer der, at gro en bøgehæk. Den blev genbrugt andre steder i haven, da jeg flyttede den i efteråret. Nu vil jeg have et lille espalier op istedet.


Jeg stod for, at stå oppe på stigen og skrue spærene oppe i kip. Det var ikke lige fedt hele tiden, men der var et fantastisk overblik ud over den del af haven, der ligger på denne side af huset. 



Læg mærke til klematissen. 

I baggrunden ses et solsejl, som jeg hængte op i dag, fordi Simone og Isabella legede med Schleiss heste i bagende sol på terrassen. 


Jacob holdt sig til jorden, men tog sig af rundsaven. 


Kig godt efter, så kan du se min nye pavillion/lysthus i baggrunden. 



Midten af taget skulle vistnok være lige over midten af den runde terrasse..... Det passer i hvert fald nogenlunde, kan Jacob konstatere her. 


Set fra drivhuset. 


 Så der er gang i rigtig mange ting her og langt det meste er bare SÅ godt. 

Nu går jeg og glæder mig til på mandag, hvor jeg skal til Samsø. 













15 kommentarer:

  1. Hej Malene
    Sikken et sprudlende indlæg, jeg kan godt forstå, at du er glad. Det emmer af energi, hvor er det dejligt, at du har tabt dig så meget. Jeg har lige vist Bent billedet af dig, han kunne ikke kende dig. Det ser flot ud i din have, fint med jeres nye lysthus, det glæder vi os til at se mere til, hvis du får tid :)
    Jeg glæder mig meget til at se jer her på øen på mandag og vise jer, hvad der er sket siden sidst.
    Stort knus
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Ja, og så glemte jeg endda at sige, at jeg har været til sølvbryllup, konfirmation, guldbryllup og holdt efterkonfirmation 2 gange også, alt sammen siden midt i april, så der har været godt drøn på.
      Ha ha, nej, det forstår jeg godt han ikke kan! Jeg har til gengæld ikke kunnet kende mig selv, imens jeg har været så stor. Det kostede mig jo 51 kg i vægtforøgelse på 8 måneder, da jeg blev sat på antidepressiv medicin. Jeg nåede slet ikke mentalt, at følge med. I april 2009 var jeg ude af det igen, efter 1½ år, da det gik op for dem, at de fejlbehandlede mig. Men overvægten var der ingen hjælp til, så det var noget af en mundfuld. Meget er forsøgt, men det meste uden nogen held. Jeg tabte mig dog 24 kg før jeg blev hofteopereret/før jeg fik Isabella. Men efter jeg fik Isabella var det reelt kun 17 kg jeg havde tabt..... Så nu er jeg bare så glad, fordi jeg har fundet en metode der bare virker, og som bedst af alt føles helt naturlig og på ingen måde fanatisk, eller som en straf.
      Nu kan jeg til gengæld kende mig selv igen, og da jeg derfor har lagt billeder fra konfirmationen på facebook, har gamle venner kommenteret hvordan i alverden jeg bærer mig ad med, at ligne mig selv for 10 år siden SÅ meget endnu! Så det er bare fedt. De skulle bare vide, hvordan det har set ud i mellemtiden!!! Du har jo heller ikke set mig, da jeg var størst. Dejligt Bent slet ikke kan se det er mig på dine gamle billeder/mine nye. Jeg smiler fra øre til øre, når jeg læser det.
      Nu er Isabella så stor, og er rigtig god til, at beskæftige sig selv længe af gangen, og konfirmationen er veloverstået. Så jeg tror selv på, at jeg får bedre tid igen nu. Det håber jeg i hvert fald meget. :-)
      Ja, der er sikkert også sket meget med din have, da det jo er 4 år siden vi var hos dig sidst, og de sidste 3 år har jeg kun fulgt sporadisk med, så jeg tror bestemt der er meget nyt at se og høre om. Sidst vi var hos dig, havde jeg en lille mistanke om, at Isabella var på vej, men havde endnu ikke engang sagt noget til Helle om det. :-)
      Vi ses i morgen formiddag. Jeg glæder mig meget.
      Stort knus og kram
      Malene

      Slet
  2. Hej Malene,
    Hold da op, jeg kunne næsten ikke genkende dig. Det er dag bare godt gået.
    Tillykke med datteren. Der sker da også noget i jeres have. Håber meget at kunne komme og se haven d. 2/7 hvis du stadig holder blogtræf?
    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.
      Ha ha, ja, det kan jeg godt forstå. Jeg har fundet den rigtige Malene frem igen, så det er bare super dejligt.
      Tak for det. Vi havde den mest vidunderlige dag:-)
      Ja, min have er under konstant udvikling, og da jeg elsker projekter og er igangsætter med stort i, så står den ikke stille ret længe af gangen. Nogle gange er det også derfor jeg har lige lidt for travlt. Ha ha...
      Selvom min blog har været meget stille på det sidste, har jeg bestemt ingen planer om, at droppe blogtræf, så det holder jeg helt fast i. Det lyder dejligt du kan komme, så det kan du tro jeg vil glæde mig til. :-)
      Knus
      Malene

      Slet
  3. Et kæmpe knus her fra...sådan hvor er det godt gået med det vægttab. Du har virkelig fortjent dit lysthus, som jeg regner med det skal blive til. Hvor ville jeg gerne se din have men ved jo ikke lige hvordan jeg kommer der ned og så er der det med mig og varme...jeg kan aldrig helt love noget her om sommeren for jeg kan simpelthen ikke klare at skulle noget hvis der er ret meget over 22 grader.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rita. Det er et dejligt skulderklap, det varmer. :-)
      Det kan muligvis være, der er en venlig sjæl, der kan tage dig med, hvis du gerne vil være med. Indtil nu kommer i hvert fald Vivi fra "mit grønne univers", (Grindsted egnen), Ulla "Frk. Anemone" (Århus egnen), og Gitte "Majas arv" (Horsens egnen, så vidt jeg husker), så de kommer alle fra nord i forhold til mig, men jeg kan ikke helt placere dem i forhold til dig.... du bor i nærheden af Holstebro, ikke sandt? Et eller andet kunne der sikkert findes ud af. Jeg håber da også der er flere, der melder deres ankomst. Jeg skal nok bare selv være lidt mere aktiv, så jeg ikke bliver helt glemt.
      Varmen ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget det kan blive, men det kan du jo få en idé om, når vi kommer nogle dage før..... Jeg kan godt forstå du kan ha' en udfordring med det. Jeg har selv meget svært ved sollys, da det kan tricke til migræne. Nu håber jeg dog det bliver nemmere denne sommer, fordi jeg går hos en osteopat, som siger, at det er en nerve i øjet, der sidder i klemme, så det arbejder vi med, at få den til at holde op med.
      Jeg vil også gerne se din have igen en gang, der var så meget guf (lækre planter), at blive inspireret af. :-)
      Knus
      Malene

      Slet
  4. Til lykke med det hele og tak for et inspirerende indlæg.

    SvarSlet
  5. Ja, jeg siger også tillykke, Malene - med datteren, med dit nye lysthus og med dig selv - hvor er det godt gået med det vægttab, og det giver da blod på tanden til at fortsætte. Da jeg så dine billeder fra konfirmationen på FB kunne jeg heller ikke kende dig, men jeg kunne alligevel godt se at det var dig, men fik bare ikke kommenteret det (det gør man vel heller ikke lige der). Din have og clematissen ser fantastiske ud og pigerne er så søde.

    Jeg glæder mig til at komme den 2. juli, men kan desværre ikke tilbyde Rita kørelejlighed, da vi kombinerer vores besøg hos dig med et besøg på Fyn hos min far.

    Håber I har haft en skøn dag på Samsø.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.
      Nej, det kan I da selvfølgelig ikke så. Men jeg glæder mig meget til I kommer:-)

      Nej, det kan du have ret i, at det er måske nok ikke liiiige frem på facebook, man har mest lyst til, at det bliver flashet, at man har været nemmere, at hoppe over, end at gå rundt om! Ha ha. Netop derfor har jeg heller ikke selv lagt billeder op af mig selv der, før nu. Når andre har gjort det, og tagget mig med fulde navns nævnelse er jeg faktisk blevet ked af det, så du har fuldstændig ret. Ja for Søren, jeg føler på ingen måde jeg er på kur, så det er ingen kunst at fortsætte. Det er så små marginaler jeg har justeret på, så du vil blive forbavset over, hvor lille forskellen er. :-)

      Ja tak, de er søde, dejlige piger.
      Haven er næsten endnu mere vidunderlig, end jeg har turdet drømme om. But the garden will bee even better next year, you know. :-)
      Ja, klematissen er overdådig og bare så fantastisk smuk lige nu. Det vil jeg have meget mere af, og det er netop derfor vi er ved, at bygge det nye lysthus. Det skal have rionet på taget og åbne sider. Et klematis-hus, simpelthen. Jeg håber jeg kan finde nogle spændende sorter fra alle 3 grupper, så der bliver en lang blomstringsperiode hvert år.

      Tak, vi har haft en fantastisk dag. Dejligt selskab, utroligt søde værter, stor inspiration, tørvejr, men uden skrap sol, som jeg jo har svært ved at tåle pga. følsomme øjne og migræne.
      Jeg håber også I havde en dejlig Samsø-tur den i lørdags? Jeg har ikke nået at se, om du har lavet et indlæg. Men det følger jeg lige op på en af dagene.
      Nu må jeg hellere komme ind i høkassen. Jeg skulle bare lige lande, før jeg skulle i seng.
      Knus
      Malene

      Slet
  6. Hvor er det hyggeligt at se din blog. Hold da op, hvor har du en fin have, spændende at kigge billeder. Der har vel nok været meget at se til for dig på det seneste, så fint med konfirmationen af din store pige. Hun må have nydt det, der har været dat alle sejl til. Hyggeligt at møde dig hos de ovenud generøse Hr og Fru Høneballe på Samsø. Kh Gerd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gerd.
      Jamen, det er da vel nok hyggeligt du kigger forbi:-)
      Tusind tak for sidst, det var vel nok hyggeligt.
      Tak, ja det har efterhånden udviklet sig, til en rigtig drømmehave. Jeg startede med en bar græsplæne for knap 7½ år siden, det er snart ikke længere til, at forstå.
      Ja, det var en af de aller dejligste dage i vores liv. Jeg brugte mange timer og kræfter, på forberedelserne. Men netop de detaljer, var med til, at gøre det til den dag, som det blev, så det var rigtig godt givet ud.
      Ja, de er søde værter. Det var rigtig hyggeligt, at møde dig. Måske ses vi igen en anden god gang.
      Knus
      Malene

      Slet
  7. Hejsa min aller bedste have og tur m.m. Veninde.
    ja det har været en ret travl tid, med mange gøremål, heldigvis har vi da stadig haft tid til snak og en lille bitte smule have.
    Og jeg har jo fået lov og hjælpe og være med så jeg skal jo ikke klage.
    Og nej det er ikke en kur, prøver jeg også og forklare når folk kommentere, der er jo ganske simpelt og passe på at indtaget ( af mad) passer til udgiften ( motion og forbrænding) så et fantastisk redskab my fitness pal er og navnet siger jo det hele EN VEN
    Og dine skønne piger, der hvert år må holde ud til foto session. Hi hi ikke alle er lige glade, men de bliver glad ad årer over billederne det er ganske sikkeret.
    Og tak for i går, den skønne dag på Samsø
    P.s jeg har faktisk lavet et indlæg. Jo jo fik vist et spark der måske virker denne gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle.
      Næ, hvor spændende, det vil jeg da ind og læse...... Så er det spændende, om det også virker på den lange bane, eller om det var et korttids-spark.
      Ja puha, det har været travlt!
      Ja, de skønne piger må finde sig i, at mor vil have blomstrende baggrund.
      Ja, tak for en dejlig tur sammen i går. Nu glæder jeg mig til vi ses igen i morgen aften. At du ikke kunne undværes i mellemtiden, er noget helt andet. Ha ha. Godt tlf. og computer er opfundet. :-)
      Knus og kram

      Slet
  8. Hej Malene. Hvor har du bare en skøn have, så frodig og flot :-). Jeg er vild med de snoede gange. Dit nye projekt bliver flot, det var klematis, du skulle have op af stolperne, ik?. Lidt sjovt at vi nærmest har de samme belægninger med fliser og pigsten imellem :-). Nu skriver jeg det også her, hvis du ikke lige ser det i et af mine svar på dine søde kommentarer på min blog. Ud over samme smag for belægninger - og sikker meget andet i haven :-) - kender vi også begge Mette og Carsten. Talte med Mette her til aften (hun er min barndomsveninde fra vores sommerferier på Skagen) og hun fortalte sammenhængen, verden er lille, ik? :-). Tillykke med datteren, det ser ud til at I havde en skøn dag. Rigtig god aften til dig. Knus Mette

    SvarSlet