Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

søndag den 25. juni 2017

At komme hjem og se med friske øjne


Her ser vi ind i haven, ude fra vejen.

Jeg er netop kommet hjem, efter næsten 4 døgn i det Sjællandske, hvor jeg har oplevet haver, parker og planteskoler og CPH Gardenshow. Jeg er fyldt godt op med inspiration og nye indtryk. Jeg får travlt med, at skrive nye indlæg nu hvor jeg er kommet hjem. 

Tilbage igen, ser jeg haven med helt friske øjne. Kender I det, når man har været væk i flere dage i træk? Og lige nu sker der bare så meget i haven, så meget af det jeg ser, slet ikke blomstrede, da jeg rejste afsted. 


Pink pæon, " Rosenfield". 
Lyserød rose "Ispahan". 
Op af portalen, på begge sider, klatrer rosen "Trier", som er fantastisk. 

"Trier" remonterer og dufter på flere meters afstand. En virkelig fantastisk, vidunderlig og meget overdådig rose, som jeg vil anbefale til alle. Mit eksemplar er, som de fleste af mine roser, købt hos JAS Roser i Brenderup på Fyn.  http://jasroser.dk/


Rosen "Mme Alfred Carriere".


Vi har bygget en ny pavillon og der er købt nye havemøbler. Jeg har plantet forskellige klematis, hele vejen rundt langs stolperne. 


Cornus Kousa "Aurora", som jeg købte til plantemarked i Geografisk have/Kolding, Grundlovsdag i år, altså 5. juni. Jeg har i løbet af min tur på Sjælland set mange korea korneller, som alle sammen blomstrer på det smukkeste lige nu. Hvad sker for den?
Jeg har været meget omhyggelig med, at grundvande den, flere gange, både før og efter den begyndte at vise tegn på stress, så jeg forstår ikke hvad der sker. Tror I måske "bare" den har nået at være tørret ud i potten? Det er jo bare for ærgerligt, hvis jeg ikke kan holde liv i den!!!!!



Jeg synes min have har udviklet sig til, at ligne det jeg drømte om, da jeg begyndte med de første tegninger og de første spadestik, for 7 år siden. Det er simpelthen bare så dejligt, at jeg er nået hertil. Nu kan jeg gå mere i dybden med bedsammensætninger og lignende detaljer. 

Næste gang jeg kommer i nærheden af et plantecenter, vil  jeg have købt en mini nøkkerose. 


Herover er det en kaffelilje, som jeg købte sidste år. Dejligt, at kunne konstatere, den vil bo her hos mig:-) 


Pæoner, roser og storkenæb har afløst klematissen.


I midten af det runde bed, har jeg plantet 6 Therese Bugnet roser og rundt om dem forskellige stauder og Austin roser. Langs kanten har jeg plantet lavendel, hele vejen rundt. I et rundt bed, er det meget vigtig med en vis ensartethed og rytme, for at det ikke kommer til, at virke rodet. Det er ved at lykkes nu, at få den harmoni og balance, som jeg efterstræber. 

Rosen i det runde bed, tættest på portalen er "Odyssé", som indtil nu kun har en enkelt blomst. Limurt og Storkenæb blev klippet i bund i søndags, så lige nu er det runde bed meget grønt. 


Rosen "Odyssé" er en af de smukkeste roser jeg kender, og derfor står den forrest i det runde bed. 







Rosen "Concert".


Set fra drivhusdøren. 


Set fra drivhuset og ud mod det cirkelrunde bed og regnvandstønden. 


Et kig fra drivhuset ind mod bål-terrassen


Rundt om det runde bed.


Rosen "Constance Spry" er ved at være sprunget ud, på min østvendte mur. Her afløser den Clematis Montana "Ruben".


Klematissen "Prinsesse Alexandra" og slyngrosen "Concert", som er pink og hvid bolsjestribet. 


Set fra granitbænken ved det runde bed. 


Til højre ses en smule af det runde bed. Storkenæb og Limurt er klippet ned for en uge siden, så derfor er det meget grønt lige nu. 

Til højre i pergolaen er det "Wrams Gunnarstorp", der stikker op, til venstre er det rosen "Alexeandre Girault" (udtales sjiró), som er plantet op af espalieret for enden af pergolaen, men den er blød i stænglerne, (fordi det er en slyng- og ikke en klatrerose), og den nærmer sig vist snart 10 meter høj, så den ligger oven over pergolaens tag. En helt fantastisk rose. Skulle jeg kun vælge én slyngrose, blev det uden tvivl den. 


Der er sindsygt mange knopper i "Alexandre Girault". 


Prøv bare at se her.....


.....Er den ikke bare vidunderlig? Her et kig ind til Amor, som står på bålterrassen. 



Der er mange forskellige Storkenæb i bunden af mine roser. Langs espalieret med slyng- og klatreroser, har jeg desuden en "Rose de Rescht" hæk. 


Rosen "Royal Jubilee". Nærmest Amor er "Raubritter" også på spring. 





Nogle gange tænker jeg, at det måske burde være min blog, der hedder "Haven med hunden", for Molly render altid rundt imellem benene på mig. Det er faktisk en kunst, ikke at få den med på ALLE billederne. 



En million knopper fra "Alexandre Girault" får forventningens glæde helt op at flyve, af bare glæde. Jeg tror det kommer til at passe med blogtræf og åben have for Haderslev og Christiansfeld havekreds. Begge dele er om en uges tid nemlig, så det er super timing. 


For enden af stien, som faktisk er lavet med falsk perspektiv, (altså stien bliver smallere længst væk fra kameraet), står min Olymphus figur og danner fokuspunkt. 

Planterne forstærker det falske perspektiv. Om vinteren, når hostaen ikke vælder ud over bedkanterne, kan man faktisk ikke se det falske perspektiv med det blåtte øje.


Her bliver trampolinen afsløret. Min have er nemlig også børnenes have. 


Den hvide rose til venstre er "Mme Plantier".....


Lidt længere fremme til højre, står rosen "Queen of Sweeden".


Her er der plantet 3 roser op af et meget lille espalier, fordi jeg havde meget svært ved, at vælge noget fra! Men lige nu er det Bourbonrosen "Louise Odier", der giver gelé i mine knæ af bare begejstring. 




Her vil jeg lave noget topiary med hækken...... jeg forestiller mig denne opstikker skal være et tårn og hækken skal klippes med hakker, som på en ridderborg. 


Espalier mellem trampolin og bålterrasse. 
Bagerst er det en rød Hyld. 


Parykbusken er fokuspunkt, når man står oppe ved Olymphus figuren og ser tilbage. 



Nyt arbejdsbord


Olymphus med rosen "Mme Isac Piere". 



"Venusta Pendula"


Stadig "Venusta Pendula". Jeg troede den var rent hvid, men den har faktisk et meget lyserødt skær. Den er dog tilgivet........ Og jeg kan nu se, at den bliver så rent hvid, som jeg havde forestillet mig. 



  


Bagerst i haven, ved Camillas værelse.


Figuren Venus gemmer sig lidt under rosen "New Dawn".


Prøv lige at se "Venusta Pendula" rosen, som den lyser op. Den blev plantet for kun 1½ år siden. 


Bålterrassen er i høj grad tænkt som et tilbud til mine teenagepiger. Ud over slyngroser er der plantet "Rose de Rescht" hele vejen rundt om. Ud over dem er der desuden flere andre rosenbuske. Jeg nævner i flæng: "Royal Jubilee", "Leonardo Davinchi", "Louise Bugnét", "Iceberg" og måske flere.....?


"Trier" rosen dufter på lang afstand. 

Husk jeg holder blogtræf søndag den 2. juli. Se tidligere indlæg om det. 



19 kommentarer:

  1. Hej Malene
    Det ser så flot ud, haven er helt klar til både blogtræf og åben have. Jeg skal love for, at roserne er godt i gang.
    Jeg tror bare, at din kornus er fremdrevet til at blomstre tidligere, nu skal den bare have lidt fred, så vil jeg tro, den kommer igen næste år, løvet ser jo godt nok ud. Du skal ikke blive ved med at vande den dagligt, men måske en gang om ugen. Måske tager jeg fejl, vi må høre om andre kommer med bedre råd.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Nej, jeg har heller ikke sjatvandet min kornus dagligt, men derimod givet den et par ordentlige grundvandinger 3 gange. Du har sikkert ret i, at den kan være fremdrevet, men den har både smidt alle blomsterne OG krøller bladene sammen, så derfor synes jeg den ser stresset ud.
      Tak. Ja, jeg synes også min have er klar til gæster. Jeg nåede at få den top toonet, inden jeg tog til Sjælland, så der ikke var stress når jeg kom hjem. Så jeg kan, i princippet, bare nyde den.... men nu er jeg gået i gang med et nyt projekt, som jeg så håber jeg kan nå inden på søndag. Jeg kan åbenbart godt lide, at arbejde, når der er lidt tidspres. I hvert fald er det typisk mig. :-)
      Knus
      Malene

      Slet
  2. Skønne omgivelser at vende hjem til. Din have ser forrygende ud. Vi har 3 cornus, som alle storblomstrer, men der gik nogle år, før de var klar til det. Måske er det det samme med din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.
      Tak. Ja, det var helt overvældende, at komme hjem. Men jeg fik også øjnene op for nogle steder, hvor jeg i forvejen har tænkt, at der sker for lidt. Men det er jeg kommet hjem med idéer til nu, så det skal jeg snart få lavet om på. :-)
      Den jeg havde i bedet i forvejen har aldrig blomstret. Jeg tror det er fordi det var en frøformeret. Men den var død i foråret! Jeg flyttede på den i efteråret og det overlevede den desværre ikke. Det nye træ jeg har købt, blomstrede meget flot og imponerende, da jeg købte den, så det burde den have fortsat med, vil jeg mene..... Men jeg holder da liv i den endnu, om ikke andet.
      Knus
      Malene

      Slet
  3. Wauw :) Du kan tro at jeg glæder mig til at besøge dig på søndag og snuse og se alle dine smukke roser, incl. Alexandre Girault :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.
      Tak:-)
      Jeg glæder mig også rigtig meget til I kommer, til at hygge og til at vise det hele frem. Og jeg håber vejret vil arte sig, for det ser da godt nok lidt usikkert ud. Hele haven dufter berusende lækkert og Alexandre Girault er på sit absolut højeste når I kommer. Perfekt timing, tænker jeg:-)
      Knus
      Malene

      Slet
  4. Hej Malene. Din have ser bare knaldgodt ud. Jeg er vild med den frodighed du har i bedene og alle dine stier. Det har du gjort godt. Dine roser er så skønne. På et eller andet tidspunkt kommer jeg forbi :-). Knus Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette.
      Tak for roserne:-) Det er en drøm, der bliver til mere og mere virkelighed, for hver dag der går. Jeg nyder det meget.
      Du skal være så velkommen. Det vil glæde mig, at se dig.
      ..... vi har for øvrigt lige haft besøg af Mette her til aften, så vi har rigtig hygget os.
      Knus
      Malene

      Slet
  5. Sikke en frodighed. Glæder mig meget til at se haven rigtigt til blogtræf.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.
      Ja, det er da helt vildt.
      Jeg glæder mig også rigtig meget til I kommer, og til at vise min have frem. Jeg synes den viser sig fra sin aller smukkeste side netop nu.
      Knus
      Malene

      Slet
  6. Hejsa Malene
    Ja for pokker haven er fuld af blomster nu, man kan næsten ikke rumme dem alle. Det bliver bare perfekt med besøg både på søndag og næste onsdag, mens der er SÅ meget gang i det hele. Den ernu også blevet rigtig god din have og de fleste af dine ideer er jo lykkes til fulde, så det er jo ren fryd for sjælen
    Lad romantikken blomster passer nu rigtig godt til din have, selvom Molly gerne vil med også😊👍🏻
    Og tak for den dejlige haverejse vi havde til Sjælland, hvor vi fik set en masse, selvom vi også gerne ville have set mere passese vores program så godt at der også blev tid til hvil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle.
      Ja selv tak, for en rigtig dejlig haverejse til "Djævleøen". Sikke en masse oplevelser og inspiration. Jeg er stadig helt boblende glad og fyldt op til randen med ny inspiration.
      Ja, jeg tror også vi bare skal lade Heike få "Haven med hunden" for sig selv, så holder jeg mig til "Lad Romantikken Blomstre", og det gør den da godt nok også bare, for fuld skrue. Roserne viser i den grad hvorfor de går for, at være blomsternes dronning. De giver den da bare maks gas. SÅ fedt.
      Ih jo, jeg kan sagtens rumme dem alle. Men bliver da helt beruset. Der er rosenduft både forfra og bagfra og fra siderne. Og den kan jeg jo desværre ikke gengive her, så det er dejligt I vil komme og nyde den sammen med mig LIVE.
      Ja, der var mange flere ting vi gerne ville have set og oplevet. Men vi havde proppet dagene så meget som tid og helbred kunne klare og 4 dage i træk med det ræs var vist også grænsen for, hvad vi ville kunne holde til. Jeg synes det var meget passende. Jeg nåede ikke at blive helt overmæt på oplevelser, men kunne til gengæld komme hjem og være nogenlunde ovenpå, efter at have sovet længe fredag formiddag. Så det var den helt rette balance, synes jeg.
      Det var dejligt du fik alt dit studenterræs til, at gå op i en højere enhed, samtidig med, at vi havde vores Sjællandstur. Jeg er meget imponeret over, at du kunne holde til alt det.
      Knus
      Malene

      Slet
  7. Hej Malene.Hvor ser der bare godt ud i din have.Der er da sket en del siden du startede med at blogge.
    Altid godt at komme ud og opleve andre haver og blive inspireret.
    Var jo med Gitte i CPH garden i lørdags.Og viser lidt derfra.Men desværre er jeg jo ved at sælge mit lille gods.Så her står den bare på vedligeholdelse.
    Rigtig dejlig dag. Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Tak for det. Ja, det er helt vildt. I starten måtte jeg jo skrive, at her skal du forestille dig at..... og her er det meningen, at engang......
      Nu kan alle vist se hvad jeg vil. Men der er masser af videreudvikling på vej, for jeg har ingen planer om, at kalde min have for færdig. Det er den LANGT fra.

      Ja, jeg ved du var i CPH, for det fortalte Gitte i Kolding, at I skulle. Og så vil jeg da lige sige STORT TILLYKKE med din runde fødselsdag. Jeg håber I havde det hyggeligt.

      Ja, det har jeg godt fanget du skal. Det er rigtig synd for dig. Det er meget du mister oveni hinanden. Mand, hus, have. Hvad med helbredet? Går det bedre med dine ben? Det er sørme ikke en nem periode for dig. Jeg håber du er god til at se, at når der lukker en dør, så står der altid et vindue på klem et sted. Nogle gange skal man bare lige finde det vindue der er. Men vær åben, så finder du nok en vej. Jeg er sikker på, at der er mulighed for, at der venter et nyt og spændende kapitel i dit liv, ude i horisonten et sted.
      Knus og kram
      Malene

      Slet
  8. Hold nu da helt op...
    Jeg bliver helt blæst væk af din smukke have hver eneste gang jeg kigger ind.
    Dine indlæg er så lækre og inspirerende med så mange smukke billeder. Tusinde tak for at du deler det hele med os

    Ønsker dig en fantastisk dag
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone.
      Det er bare en HERLIG reaktion jeg får fra dig hver gang. Tusind tak for det:-)
      Har du tid og lyst har jeg jo blogtræf på søndag den 2. juli. Men ellers har jeg åben have efter aftale, så sig endelig til, hvis du har tid og lyst, til en LIVE oplevelse af min have.
      Knus
      Malene

      Slet
  9. Hvor ser det godt ud Malene! Nu tegner haven sig virkelig med tag og overstandere og ikke mindst alle roserne som så smukt fylder i bredde og højde:-) Jeg synes at det fungerer så godt med din pergola og porte i solide sorte træstolper, det giver et robust modspil til roserne så det hele ikke bliver for pyssenysseligt - lige min smag.
    Din have virker stor med stier og kroge, jeg forstår godt at du er glad med "resultatet" (ja vi bliver jo aldrig færdige med vores haver)
    Jeg håber at din Cornus kommer sig, ellers må du klage, det burde kunne klare en plantning nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lisbeth.
      Ja, vi to ser i høj grad ud til, at være rimeligt enige om havens stil og stemning, så det er jeg næsten klar over du også synes:-)
      Dejligt at høre, at du synes haven virker stor, for der er jo kun knap 400 m2. Færdig bliver jeg ganske vist aldrig, men det er meget mere den have jeg har drømt om nu, end da jeg startede på bloggen for 5 år siden. Vi har kun boet her i 7 år, så det er jo selvfølgelig naturligt nok.... Højden og den fortættede stemning er det allervigtigste for mig, i min have. Måske fordi jeg er vokset op med mange timers leg i min farmor og farfars skov. Måske bare fordi..... ?!? Tja, det behøver jeg måske heller ikke analysere på. Men vigtig for mig er det i hvert fald med højde og "tag".
      Min Cornus har heldigvis stadig bladene, så jeg håber meget den kommer sig. Jeg købte den ved en Hollænder, på plantemarked i Geografisk have, på Grundlovsdag. Så det er ikke sådan lige at klage. Jeg fik ikke noget visitkort eller noget med derfra. Den må forkæles med ekstra meget vand her i starten, så håber jeg det går. Da den stadig har sine blade endnu, er jeg mere fortrøstningsfuld nu, selvom de stadig er helt sammenkrøllede.
      Tak for din søde kommentar.
      Knus
      Malene

      Slet
  10. Hej Malene, tusind tak fordi du tog så fint imod os i dag, det var en stor fornøjelse at besøge dig og se din romantiske, smukke have.
    Helt betaget blev jeg jo både af Trier og Alexandre Girault og ..Pendula og alle de lyserøde yndigheder, du er virkelig lykkedes med at lave fine haverum og plante gode stauder sammen med roserne.
    Lige et spørgsmål: Er Trier plantet indeni pergolaen eller på ydersiden ?

    Knus

    SvarSlet