Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

onsdag den 18. oktober 2017

Blomster i oktober?






En pædagog i Isabellas børnehave spurgte om jeg stadig har noget at lave buketter af i min have. Ja da. Masser.......

Et indlæg med mange billeder og ikke alt for vildt mange ord. 

Herover er det Asters, Storkenæb og Kertepileurt. 


Rosen Jack Cartier.


En mørk Kertepileurt. 


Udsigten fra mit køkkenvindue. 
Her bestræber jeg mig på, at der er noget at se på hele året, da jeg faktisk kun har dette vindue, et vindue fra Jacobs skrivebord og et vindue fra Camillas værelse, der vender ud mod haven. Resten af husets vinduer vender alle ud mod vejen. 


Jeg har med vilje ikke en hæk imod skel, da jeg gerne vil have oplevelsen af, at haven glider sammen med den bagvedliggende natur. Samtidig har jeg en del blæst her fra nordvest, så derfor har jeg plantet en masse forskellige buske og småtræer, samt en række elletræer, som er tænkt som ammetræer, så jeg kan få gavn af læ lidt hurtigere. 



Nu har jeg befriet mit Rønnetræ Sorbus Dodong for en selvsået ahorn og fået beskåret snebollebusken og sommerfuglebusken med let hånd.  Så kan rønnetræet bedre udvikle en harmonisk form. Den stod lidt mast før. Tænk jeg havde ikke engang opdaget det selvsåede træ, før rønen fik de flotte, røde høstfarver. 


I bedet tættest på, har jeg græssen Transperant sammen med kæmpeverbena, foran fuglebrættet. Bag vandstenen ses rosen "White cover". Den blomstrer fra cirka sankt hans og frem til omkring jul. 


Under Sorbus "Dodong" er den blå staude en oktoberstormhat.



Mange bede har fået plantet mange flere prydgræsser ind, de sidste par år. De kommer ikke rigtig til deres ret endnu. Men de kommer jo også til at gøre en flot efterårs- og vinterhave på sigt. 
De store buksbomkugler håber jeg er resistente sorter, overfor boxblite, for jeg har gravet stort set alle små og mindre buksbomplanter op, da de var svært angrebet. Ærgerligt, for når jeg ikke længere har græs, vil jeg jo gerne have noget andet grønt, især om vinteren. Jeg må have implementeret nogle alternativer i løbet af næste år. Det får høj prioritering. 


Zebragræs og Lampepudsergræs har haft midlertidig ophold i en stor krukke. De har fået plads i havens bede nu. 


Det samme har "Ponytail"


Rosa snebær "Sweet" er jo også flot i buketter. 


Guldvalmuer plejer jeg at luge væk. De er fulgt med stauder jeg har fået foræret. De er søde, men de står i et bed der ikke er gul/orange. De er nu heller ikke gode i buketter. 


Blomst på Kejserbusk. Bær og høstløv på surbær aronia. 


En enkelt havebetonie. De blomstrer primært i forsommeren. Men er rigtig god og holdbar i buketter. 


Austinrosen "Emma Hamilton"


"Royal Jubilee"


Storkenæb Geranium har jeg rigtig mange forskellige af. Dog primært uden navne. 


Amor er omgivet af blomster en stor del af haveåret. 


Røn Sorbus "Dodong" og oktoberstormhat kan vi godt tåle at se igen. 


Klematis. Den er hvid med en grøn stribe i forsommeren, nu er den hvid og pink. Det er da sjovt. Jeg husker ikke dens navn. 


Asters. 
Bagved er kirsebærlauerbær, som er stedsegrøn. Det er vigtigt for mig, at der stadig er noget grønt også om vinteren. 


New Dawn og surbær. 


Høstflok


En lille remontering på klematis "Miss Bateman"


Campanulla og nigella..... eller klokkeblomst og jomfru i det grønne. 


Rose "Winchester Cathedral"


Hjulkrone


Trekantsblomst tradescantia.


Rosen "White cover", en blå staudeklematis og kæmpeverbena. 


Oktoberstormhat, knopurt, en hvidstribet græs og frøstande fra en hvid staudeklematis. 


Hvid Nellikerose "Weiss Grosendorf", som har rigtig mange torne. Den skal holde katte på afstand af fuglenes redekasse og foderbræt. 


Sommerfuglebusk 


Kæmpeverbena og Transperant græs. 


Rosen Jasmina


Bær på Vinget benved og rosen "Marguritte Hilling". 


Asters


Vinterens første påskeklokke Helleborus orientalis. Dem har jeg mange af. 


Torskemund i massevis. Jeg har både lilla og lyserød. 


Storkenæb


Stjerneskærm Astrantia


Katost


Klematis gruppe 3, men jeg husker ikke navnet. Rosen er derimod Climbing Bonica. 


Hortensia "Limelight"


Storkenæb


Rose Zephrine Drohin er nærmest neonpink, hvilket er ekstra flot her i efteråret, synes jeg. Man får virkelig smæk for skillingen. En stærk energi. 


Stokroser har jeg også endnu her og der. Her er en der kun har knopper. 


Rosen "Alexandre Girault"


Lærkesporer.



Alunrod i forskellige afskygninger lyser også op i haven. 


Her er det Palace purple. 




Høstfloks


Geranium


Høstfloks


Rosen "Asteride Briant". 


Asters


Staude Gyldenlak Erysimum "Bowles Mauve". 


Den sidste Magurit står som enlig mejestæt. 


Kvæsurt. Den hedder Egernhale på engelsk. 


Fucsia


En græs


Storkenæb "Rose Clair".


Midt i det runde bed har jeg 6 ens roser i en lille cirkel. Det er rosen "Therese Bugnet". Inde midt i den har jeg her i efteråret plantet paradisæble Hyslop. 
Rosen bliver lige om lidt beskåret, så træet kan få plads, men også så rosen kan få plads til nye grene. De nyeste grene på denne rose er helt røde, som på en kornel. Det er flot i vinterhaven. 


Purpursolhat Echinechea Purpurea


Bjørnetidsel Akanthus.


Krybende pileurt. 


Sølvlys "Brunette" er på det sidste. 


Stedsegrøn vinter-snebollebusk.






Rosen "Trier"


Rosen "Tumbling water". 


Asters


Hvid fredløs. 


Hortensia Annabell.


Fuchsia




Staude katost




Flittiglise kan endnu


Midlertidige krukker. Planterne er nu fordelt i havens bede. 


Ingen efterårshave uden Georginer Dahlia. 

Jeg synes der er masser at se på og der er også nok til buketter endnu. 



4 kommentarer:

  1. .... vildt mange billeder :)
    Men dejligt at se din have igen, den er stadig frodig og skøn.
    Jeg har helt glemt hvad jeg ville kommentere...
    Men Sorbus Dodong brændte sig alligevel fast, den er übersmuk :)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.
      Ja, det blev vist lige overdrevet nok! Men så fik jeg slået fast med 7 tommer søm, at der stadig er MASSER at se på i en oktoberhave, og til at lave buketter af, hvis man har plantet efter at have noget så vidt muligt året rundt. Det burde vel heller ikke være noget problem, før efter frost. Selv der findes der vel lidt....

      Ja, Dodong er ikke kåret som bedste træ til små haver for ingenting. Der har dog aldrig været blomsterskærme og bær endnu, men det får den jo også. Jeg spurgte efter træet på flere forskellige planteskoler, inden det endelig lykkedes mig til sidst, at få fingre i et. Ganske kort tid efter købte Helle så lige et til samme pris, der var næsten 5 meter højt. Mit var kun en lille bitte pind. Det er først nu i efteråret jeg synes det er begyndt at ligne et rigtigt træ. Men som Helle siger, så har hun det på samme måde med parykbusken, hvor det gik omvendt til.
      Knus

      Slet
  2. Ja der var mange billeder, men godt at se lidt fra din have igen.
    Godt du har Sorbus Dodong at se på, den er fantastisk smuk nu.
    Pas på med elletræer, de rodskyder vildt, bare så du ved det.
    Jeg undrer mig over din oktoberstormhat, at den er så lav, min er højere end mig?
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Ja, jeg har haft så meget om ørene, så jeg ikke har kunnet holde til det, så derfor har jeg været stille. Nu er jeg ved at komme på den anden side af alt det, så nu er jeg ved at være normalt kørende igen, og kan godt begynde at trække vejret igen!
      Ja, og Sorbus Dodong bliver bare ved med, at blive smukkere rød for hver dag. Nu tror jeg dog ikke jeg har mere end maksimalt en uges nydelse med den, for den er ved at blive lidt bar foroven.
      Elletræerne er kun plantet som ammetræer, så det er ikke meningen de skal blive der. Jeg har været ude at inspicere dem sammen med Jacob, for at tage stilling til hvilke der skal væk i år, og hvilke der skal vente et år eller to mere.
      Jeg tror faktisk også de skrev om rodskud da jeg købte dem, men så vidt jeg forstod var det ikke de unge træer der lavede dem. Men fint du skriver det, for så vil jeg da være ekstra opmærksom på det.
      Ja, mine oktoberstormhat undrer faktisk også mig. Helle og jeg var så heldige, at få nogle ordentlige klumper af Marianne Munk fra Troldhede ved Jels, (Hendes have har du måske læst om i havebladet for nogle år siden..... ellers har jeg lavet et indlæg engang i starten). Hos Marianne var de også meget høje. Så det første år tænkte jeg hm hm...... Det kan være de lige skal etablere sig!!?!! Men nu er de vist omkring 4-5 år gamle, så det kan da i hvert fald ikke passe mere. Det sjove er, at sidst Helle var her, der spurgte hun også til højden på mine, fordi hendes er cirka dobbelt så høje. Så jeg ved det ikke. Bare en lille pudsighed, tror jeg:-)
      Knus

      Slet