Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

tirsdag den 27. februar 2018

40 år og stor blomsterfest - et atypisk indlæg.


I sommers hjalp jeg et ældre ægtepar med deres have, en dag i ugen. Så kunne jeg spare op til fest. Det gik fint, så det blev da en hjælp til den. Men i efteråret havde jeg en lungeinfektion, som varede i 3 måneder. Vi fandt aldrig anden forklaring, end at det måtte være et tilbagefald på min sygdom. Så jeg har alligevel fået brugt for mange kræfter. Det er noget, der gør min sygdom så svær, at der oftest kommer en forsinket reaktion, når jeg overanstrenger mig selv. 
Men jeg ville altså have en fest, for jeg gik glip af min 30 års fødselsdag og en rigtig bryllupsfest, fordi jeg blev så syg, da jeg var 29 år. 


Så jeg inviterede venner og bekendte


til en fattigfest, forstået på den måde, at der ikke var noget køkkenpersonale, så hver gæst fik en lille bitte opgave i løbet af aftenen. Når man er mange, som løfter i flok, mærker man ikke meget til, at man skal hjælpe med noget. 

Oprindeligt var det min tanke, at folk enten selv skulle have noget med til fælles buffet, eller selv medbringe drikkevarer. Men så tilbød mine forældre, at betale for drikkevarerne og hjælpe med madlavningen. Det samme sagde min søster og svoger ja til, og Helle Blomsterhatten og mine store piger gjorde en kæmpe indsats i køkkenet. Jeg er dybt taknemmelig for al den hjælp, der kom mig i møde. Tusind tak til alle. 

I indbydelsen havde jeg skrevet, at der var dress code: det vil være festligt og sjovt, hvis alle har blomster på. - På en eller anden måde.


Jeg er født fastelavnsmandag den 6. februar 1978, så jeg rundede de 40 år en tirsdag i år. Pigerne fik fri fra skole og børnehave, Jacob holdt fri fra arbejde, og Helle kom og spiste brunch sammen med os. 


Torsdag samme uge, var der fastelavn i børnehaven. Jeg lavede lidt sjov og klædte mig ud som rockmamma eller Cher? da jeg skulle aflevere Isabella. Sidste år var jeg klovn...... børnene synes det er sjovt, og de voksne griner og siger jeg er frisk. Det er jo egentlig kun meningen det er børn og personale, der skal klædes ud. 

Jeg mistede min stemme, den aften jeg havde fødselsdag. Som et lyn fra en klar himmel. Og væk var den i en hel uge. Så jeg måtte viske, at jeg havde holdt en vild koncert aftenen før. Det blev der grinet noget af. 


Fredag den 9. havde min mor så fødselsdag. Og hvad vi ikke vidste var, at vi skulle slå katten af tønden. Hun er pædagog med stort P. 


Isabella, Molly og jeg gik tur i skoven. Det er pynt til bordet. 


Papirsblomster blev foldet til den helt store guldmedalje.....


Og jeg lavede pom pom'er af garn til en endnu større guldmedalje. Det var min svigerinde sød, at vise mig, hvordan man gør. 


Jeg ribbede Helle Blomsterhattens have for grene til drivning. Hun har mere der kan beskæres, da hendes have er ældre end min. 



Jeg brugte 2 hele dage på at pynte forsamlingshuset op og Helle og pigerne brugte lige så lang tid i køkkenet, hvor mine forældre og jeg også tilsluttede os noget af tiden. 


Det blev så fint. 


Når man er født fastelavnsmandag, skal der selvfølgelig også være lidt fastelavn, selvom det ikke blev et kostumebal. 



Hans Jørgen har været fotograf på de fleste af disse billeder. Jeg mangler stadig at få billeder fra venner og familie. 


Fastelavnsris inspireret af en skov med rimfrost. Træet er et elletræ, som jeg har fældet og støbt i beton, samt spraymalet hvid. Juletræslys, snebolde/julekugler, garn-pompom'er, kunstige blomster og et stykke stof omkring spanden, gør det ud for pynten. 


Jeg bød velkommen. Stemmen nåede heldigvis NÆSTEN at blive normal inden festen. 

Folk havde taget pænt imod mit blomsterkoncept. De der ikke havde tænkt på det, eller ikke var med på den, udstyrede jeg selv med en knaphulsbuket, da de kom. 


Amy Winehouse, alias min veninde fra folkeskolen gav den gas. Hatten af for sådan et flot show. 


Bedste veninden gennem de sidste 20 år var toastmaster og havde også en sang med og en fin og underholdende tale. 



Mine 4 mostre holdt en lille tale på skift, med udgangspunkt i bogstaverne i mit navn. 


Helle havde en sang med....


..... og en smuk tale. Det var SÅ FLOT. 
Tænk hun føler hun er mormor for mine piger. Men nu er hun lige blevet det rigtigt, også til en lille pige. Så det er stort. 

Helle er klodens dejligste veninde, og hun sørger altid for, at jeg har MINDST én aftale i min kalender, hver eneste uge. 


Min herlige nabo, holdt en flot og sjov tale. Han sagde ligesom Mette ovenfor, at jeg er en stærk og sej pige, med ben i næsen og begge ben på jorden.... og så udnævnte han mig som Hjertings dronning. Prøv lige at holde masken dér. Jeg var lige ved at kaste op af grin. :-D

Og så mangler jeg et billede af Hans Jørgen, (Vivi mit grønne univers' mand), som havde taget sit keyboard med, så der blev spillet og sunget arm i arm ved bordene, så det var en fest...... og han satte  melodi til sangen der fulgte efter. Det anede jeg slet ikke han kunne. Ja, jeg mangler desværre stadig billeder fra alle mulige andre end ham. 


Buffeten...... Her har de af gæsterne, der stod for isen, dækket op til dessert. Carte d'or går man aldrig fejl af: "så er hyggen sikret".


Isabella var selvfølgelig også med. Hende havde vi forskellig underholdning med til. Hun tog med farmor og farfar hjem, da de blev trætte...... det havde hun faktisk ikke tid til. :-) 


For hun havde det så sjovt og hyggeligt, selvom jeg kun havde mine egne piger og min svigersøn med..... og så Thor, som kom uventet, men det løste vi. 


Så blev der spillet op til dans. Jeg elsker at danse. Og folk hyggede sig med snak. 


Jacobs bror var den eneste mand, der gik all in på mit blomsterkoncept. Det var faktisk en ret flot skjorte han havde købt, hvis jeg skal sige det. Mænd kunne generelt godt være en lille smule mere modige, uden der skete noget ved det, synes jeg. Lig mærke til Simones flotte hår. 


Hele havde bagt, så det stod ud af begge ører...... Kringle


Hindbærsnitter.......


Og muffins


Og mor og Helle havde bagt boller/møllehjul til natmad. 




Så skulle der ryddes op.....


Jeg tror folk gloede noget ud af deres vinduer, hvis de fik øje på os.

Heldigvis skulle vi kun rydde op. 
Mor og far gjorde forsamlingshuset rent. 


Vi havde pumpet luftmadrasser op til overnatende gæster, men der blev ingen. Men der var mange, der tog sent hjem. Så vi kom først til soven ved 7 tiden næste morgen. 

Så søndag nød jeg luftmadrassen i stuen. 


Det var faktisk rigtig hyggeligt. 
Her åbner jeg kuverter. Det blev til et fint tilskud til vores sommerferie, som blandt andet går til Giverny..... hvis det siger noget noget:-) 


To dage senere sprang magnoliablomsterne ud..... DÅRLIG timing. 


"fastelavnsriset" skiftede også karakter...... yndige, fine blade fra snebærbusk. 


Gave fra Lone Henriksen
Et haveforklæde og et håndtegnet og malet kort, som skal i glas og ramme. 


En "cd" som bare er et cover med penge inden i. Det er mig på billedet, og det refererer nok til, at jeg har spillet elorgel i mange år, som barn, og at jeg altid har været frisk til at gribe mikrofonen og synge en sang til diverse familiefester, og at jeg har deltaget i børne-melodi-grand-prix til Andst byfest for snart 30 år siden. 


En blomsterhilsen fra Malcolm og Ulla Frk. Anemone.
- og derudover fik jeg to buketter mere og et par gaver. 

Og så var jeg ellers bare udmattet og træt, migræne, hovedpine og svimmelhed  har fyldt meget i ugen  efter. Men det er prisen. På dagen havde jeg det hyle skægt, så skidt pyt med det. Prisen kendte jeg jo.....selvom der er altid er en ukendt faktor om hvor galt det går. Nu er jeg "mig selv" igen.  


Og så faldt jeg lige over dette på nettet: 

Monday 6 February 1978

It was Monday, under the sign of Aquarius. The US president was Jimmy Carter (Democratic). Famous people born on this day include Yael Naim . In that special week of February people in US were listening to Stayin' Aliveby Bee Gees. In UK Take A Chance On Me by Abba was in the top 5 hits.The Duellists, directed by Ridley Scott, was one of the most viewed movies released in 1978 while The Book Of Merlyn by Terence H. White was one of the best selling books. On TV people were watching Het is weer zo laat!. If you liked videogames you were probably playing Dynasty (video game)or Phasor Zap
But much more happened that day: find out below..
You can also have a look at the whole 1978 or at February 06 across the years.

19 kommentarer:

  1. Hej Malene, mange tak for en dejlig fest, det var sjovt at være med og ja, dine nærmeste gav den gas, det var så godt :)
    Maden var skøn og det er vel nok dejligt at du havde så gode og dygtige hjælpere.

    Håber du har set i kagedåsens låg også :)

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.
      Jo, det har jeg da. Tusind tak:-)
      Ja, tusind tak for sidst. Jeg synes også det var dejligt, så godt humør folk kom med. Der var sandelig stemning og fest:-)
      Har I mulighed for at sende fotos/videooptagelse til mig?
      Jeg havde faktisk tænkt du skulle have vintergækkerne med hjem, men dem sender jeg til dig istedet for.
      Hils Malcolm.
      Knus
      Malene

      Slet
    2. Hej Malene, nå det var da godt 😊 vi tog ikke rigtigt så mange billeder, de ligger på min blog i et af de forrige indlæg, men ligner dine billeder her.
      Vintergækkerne kan jeg da altid få, men jeg vil glæde mig til at få nogle af dine også.
      Håber du er kommet godt ovenpå igen.
      Knus

      Slet
  2. WOUW - alle andre ord er fattige :-)
    TILLYKKE - TILLYKKE

    SvarSlet
  3. Hej Malene.
    Endnu engang tak for sidst, det var en skøn blomsterfest/40års fødselsdag du der fik holdt :-)
    Borddækningen var jeg meget imponeret af, sikke dog et kæmpe arbejde du har lagt i det. Hvor har du været heldig med så mange gode hjælpere :-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi.
      Ja, tusind tak selv.
      Jeg er stadig helt høj over det. Og hvor var det fedt, at Hans Jørgen sådan kunne være spillemand. Dejlig stemning det skabte.
      Ja, uden alle de søde hjælpere og hjælpsomme gæster også, var det aldrig lykkedes. Men puha, I kunne godt være blevet til rester alle sammen, vi havde lavet alt for meget. :-D
      Hils H.J.
      Knus
      Malene

      Slet
  4. Hjertelig tillykke med dagen.
    Sikke en dejlig fest du havde og en rigtig god ide, at lade gæsterne hjælpe til.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lene.
      Ja, det var bare en helt vidunderlig dejlig fest. Den glemmer vi vist aldrig. Jeg gør selvfølgelig ikke i hvert fald.
      Ja, der var ingen penge til køkkenhjælp, så jeg fik tanken, at sammen er vi stærkest. Det er ligesom min politiske overbevisning og min måde at opdrage mine tøser.... Når man er en del af et fællesskab, så tager man del i det fællesskab og hjælper hinanden. Så er man den bedste ven, den bedste holdkammerat, den bedste samfundsborger og derfor betaler jeg min skat med glæde.... At der findes både store og små opgaver er bare ærgerligt. Der er ikke nogen der har lovet, at alt her i livet kan fordeles lige retfærdigt, så de der blev vurderet at have det bedste overskud, blev sat til de største opgaver. Men for de fleste var det opgaver som "sæt pastasalat ind på buffetten - og sæt det på køl igen bagefter". Opgaverne lå på kuvert-tallerkenerne, sammen med bordkortet helt fra starten af. Sjovt nok begyndte folk så, at hjælpe endnu mere, end det der var planlagt. Således var det faktisk meningen, at vi skulle spille terninger om opvasken. Men uden jeg opdagede det, havde nogle af gæsterne klaret det.
      Knus
      Malene

      Slet
  5. Wauuww sikke et brag af en fest - det siger meget om DIG at du har så søde og hjælpsomme venner og familie. tillykke tillykke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice.
      Ja, det var lige det brag jeg havde håbet på. Så festligt og sjovt.
      Åh, hvor er du sød, at skrive sådan. Det varmer. Tusind tak for det.
      Jo, du har nok ret. Jeg hjælper faktisk ofte mere, end jeg reelt har kræfter til, og jeg har, trods 10 år med sygdom, hvor jeg har været tvunget til at lære, at sige nej, stadig ret svært ved det nogle gange.
      Det var dejligt, at blive mødt med så meget hjælp, både før, under og efter festen. Helt fantastisk søde var de alle sammen.
      Knus
      Malene

      Slet
  6. Wow for en fantastisk fest, og hjerteligt tillykke med fødselsdagen. Hvor var det hyggeligt at få lov til at være med via pc skærmen. Det er da nogle utroligt dejlige mennesker du omgiver dig med. Godt du fik sådan en dejlig dag og aften

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Ja, det har jo ikke så forfærdelig meget med have at gøre, men det har jo rigtig meget med mig at gøre. Det har fyldt meget i det nye år. Der er tænkt rigtig mange tanker og lavet meget pynt.... jeg MÅTTE bare lave et eller andet, for at få forventningens glæde kanaliseret ud i noget.
      Ja, de er nogle søde og dejlige mennesker hver og en, så jeg var virkelig kommet i godt selskab.
      Jamen det var da dejligt, du nød at være med på sidelinjen. Jeg nød at dele min glæde.
      Knus
      Malene

      Slet
  7. endnu engang tak for sidst :) :) det var megahyggeligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Tim.
      Ja, det var det i hvert fald.
      Dejligt du også hyggede dig.
      Knus
      Malene

      Slet
  8. Hej Malene.
    Stort tillykke med dagen, omend det er noget forsinket.
    Dejligt at se, at du havde en helt fantastisk fest og bare gav den fuld gas.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heike.
      Tusind tak.
      Ja,det var en fantastisk fest og super god stemning.
      Jeg nød, at jeg havde det godt nok til, at det kunne lade sig gøre at give den lidt gas. Heldigvis blev festen ikke holdt dagen før, for så havde mit helbred sat en stor dæmper på mig. Så jeg var glad. At det kostede et par dage bagefter, kan jeg derimod leve med.
      Knus
      Malene

      Slet
  9. Hjertelig tillykke med fødseldsdagen forleden. Ser virkelig ud som om du blev fejret på fornemmeste vis. God vind de næste 40 år. Mange hilsner Marian

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marian.
      Tusind tak.
      Ja, der var skam ingen smalle steder, heller ikke selvom det var en fattigfest.
      Tak og også god vind til dig.
      Knus
      Malene

      Slet