Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

søndag den 4. februar 2018

Lidt royal har man vel altid lov at være?


I sommer besøgte Helle "Blomsterhatten" og jeg, min lillebror og min svigerinde på Sjælland, i forbindelse med CPH Garden. De bor i Gentofte, så en formiddag var vi ovre i Bernstorff slotspark, som er en hundepark, og gå tur med deres to hunde.  


I forbindelse med Bernstorff slot, ligger Dronning Louises tehus og smukke rosenhave i renæssancestil. 


Dét ville jeg gerne se og opleve..... 
Forstår I hvorfor? 


Det var en fantastisk pergola, for roserne var i den grad på deres højeste. 


Der var tænkt på fokuspunkter, for enden af sigtelinjer, som der sig hør og bør. 


En vidunderlig rose og huset har præcis den charme, som jeg altid falder for, ved den type huse. 


Der er struktur og orden i tingene, men en overdådighed af blomster i kontrast, som bløder indtrykket op. 


Picture perfekt. 
Nærmest som et postkort, hvis jeg må sige det selv? 

Billedet blev så fint rammet ind, fordi jeg stod under pergolaen. 


Opstammede roser inde i bedene, giver god plads til blomsterne nede under.
Jeg fik lyst til, at satse meget mere på opstammede roser, da jeg ellers ikke har plads til flere roser i min have mere. Og flere roser har jeg jo stadig meget lyst til. 



Urnen står i havens centrum. 



Roserne var bundet ned til nogle jernstativer, som var formet som paraplyer. 

Når man binder roser ned på den måde, så man tvinger grenene ned, får roserne flere blomster, fordi det enzym, der ellers sidder øverst i grenen, nu løber op til det øverste punkt på grenen, som nu ikke længere sidder i spidsen, ude for enden, men hele vejen ned af grenen. Således danner alle de sovende øjne blomstrende stilke, istedet for sidegrene, der kun bærer blade. 


Jeg ville også gerne have buksbomhække, rundt om flere af mine bede, eller som kupler rundt omkring i bedene, for at skabe struktur, kontraster og noget vintergrønt. Men stort set alle...... (måske alle?), mine buksbom, har fået svamp. Buksbomkvistdød, eller buksbomkvisttørre. 


I Dronning Louises tehave, er bedene dækket af ensartede bunde i hvert bed. Primært storkenæb og Helliotrop. 

I min have foretrækker jeg flere staudevarianter i stedet for. Dog 



Flot detaljer med piksten langs huset. Præcis det samme, som jeg rådede min veninde til for flere år siden. De bor sjovt nok i et hus, der næsten er mage til. 


Senere på dagen åbnede CPH Garden så...... og hvem holder så her?


Det gjorde Kronprinsessen selvfølgelig. 


Så hende fik jeg også lige set. 

Og foruden det bød dagen og ugen på utallige oplevelser, som jeg er 100 år bagefter, med at dele med jer. 

16 kommentarer:

  1. Hej Malene!
    Dejligt sted du viser os og helt sikkert nogle gode fotos.Roser er skønne hvis man da kan få dem til at trives og det har jeg set på din blok at du kan.Kedeligt at buksbom mange steder,-også her,bliver angrebet.Man må nok indstille sig på alternativer.Det var en god oplevelse med CPH også selvom jeg ikke mødte Mary,-jeg hilste jo på dig.Det var jo faktisk også en af de bedste sommerdage i 2018!
    Hilsen fra Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise.
      Ja, det har du ret i. Vi kunne nu godt have haft nogle flere af den slags.
      Jeg forsøger i øjeblikket dels hebe og dels taks, men tænker der skal prøves mere forskelligt.
      Knus
      Malene

      Slet
  2. Jo jo - jeg forstår godt at du ville se den have, jeg blev da helt misundelig, tak fordi du tog mig med, det var da en skøn oplevelse med skønne billeder. Jeg forstår også, at du spekulerer i opstammede, for det er altså ikke sjovt, når der ikke er plads til flere roser. Det må vi lige tænke over.
    Knus og kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Ja, opstammede roser må være vejen frem i min lille have. Først og fremmest tror jeg de to "Atemis" ved drivhusdøren skal skiftes ud. De er ikke sunde nok.
      Dejligt du nød mine billeder.
      Knus
      Malene

      Slet
  3. Det var da en fantastisk have du der fik besøgt 😀 Jeg er spændt på at høre mere fra CPH, jeg var der ikke selv, men håber på at få muligheden, hvis det bliver afholdt igen.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene.
      Ja, jeg har faktisk rigtig mange billeder, som jeg havde regnet med jeg skulle vise her på bloggen, fra CPH, men jeg ved ikke altid hvor tiden bliver af!?! Men jeg skriver lige bag øret, at ikke alle er mættede af det endnu.
      Jeg ved at de sagde i sommers, at de allerede havde planer om et nyt CPH i 2019, men jeg ved også, at det var en kæmpe underskudsforretning, så det er ikke godt at vide, om de gør alvor af det.
      Knus
      Malene

      Slet
  4. Åh nej, se nu hvad du har gjort Malene. Med de skønne billeder bliver jeg nød til, at lave så smuk en rosen pergola i min nye have :-)
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha Heike. Ja, det kan sørme være farligt, at følge med på blogs!
      Knus
      Malene

      Slet
  5. Sikke et skønt sted at falde ned, på en sommerdag. Bestemt et sted der skal på besøgslisten, hvis jeg kommer forbi på de kanter. Tak for turen. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Ja, det er jo ikke lige om hjørnet. Men hvis du skal derover, vil jeg meget gerne med igen:-)
      Knus
      Malene

      Slet
  6. Tak for tip med den yndige 'lille' park. Den må på ønskelisten.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Ja, faktisk var der også forkellige formere for espalierede frugtræer og store, flotte orangerier.
      Vh. Malene

      Slet
  7. wow !!! your photos beautiful and so lovely,i really like your good idea so much.Thank for sharing.

    หนังบู๊

    SvarSlet
  8. Det sted er noteret til en sommertur. Evt. en søndagstur. Det er jo ikke så langt herfra (Stevns).
    Fine billeder du fik tager der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, så er der ingen undskyldninger. Bare afsted.
      Tak og god fornøjelse.
      Vh. Malene

      Slet