Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

onsdag den 22. juli 2015

Romantikken blomstrer for fuld skrue

Dobbelt margurit

Rosen Lykkefund

Rosen Trappendal

Storkenæb Geranium. Ukendt sort

Rosen Ispahan

Min Alfred Rose....... eller Mme Alfred Carriere

Den hvide Leda rose er nem at genkende. Den blev kysset af en havefe med læbestift på, imens den stadig var i knop.



Det er rosen Leda der står skråt foran Isabellas dukkevogn, inden portalen..... Billederne bliver nemlig vist i rækkefølge, så jeg har mange roser fra start til slut på min matrikel. Roser er jo indbegrebet af romantik, så selvfølgelig har jeg mange af dem. Men egentligt er jeg en staudepige, så dem har jeg selvfølgelig også rigtig mange af.




Rosen White Cover er flankeret af brogetbladet skvalderkål, som jeg selv har indført i haven..... med vilje. Den er nemlig ikke så aggressiv, som den skvalderkål, som de fleste kender som ukrudt i deres haver. Her er tale om en god bunddække plante, som ikke er invaderende. 

Rosen Trier er en stedseblomstrende slyngrose, som jeg venter mig meget af. Den står op af portalen, som jeg viste ovenfor. 

Rosen her hedder Odyssey, og den har fået hæderspladsen i det runde bed, lige ud for portalen, så den er det første man ser i haverummet med det runde bed. 

I midten af mit cirkelrunde bed, har jeg plantet 6 Therese Bugnet roser, som jeg ikke klipper ret meget, så de er højere end de roser jeg har rundt om dem, længere ud mod kanten af bedet, hele vejen rundt. De yderste roser er alle forskellige. Therese Bugnet samler bedet, ligesom bedet er kantet af en lavendelhæk. 

Haveklinte.

Læg mærke til stolpen til højre for stien....

Der gror Slyngrosen Concert, som er remonterende og en af mine absolutte favoritter. 

Pragtsnerle i drivhuset

Denne rose har jeg arvet, og jeg er ikke sikker, men synes den ligner en Iceberg rose..... Her er den i selskab med persille i blomst.

Og her er samme rose i selskab af Geranium Storkenæb Rose Clair.

Rose Honerie de Brabant

Slyngrosen Wrams Gunnarstorp, har Gunnar ude fra Trappendal ved Hejls mellem Kolding og Haderslev frembragt. Behøver jeg at sige, at jeg beundrer ham? Det her er VIRKELIG en lækker rose. Trappendalrosen som jeg viste ovenfor, stammer jo også samme sted fra. At Jens Otto og Gunnar til lige er nogle utroligt søde mennesker, gør ikke glæden mindre, når jeg nyder min Wrams Gunnarstorp og min Trappendalrose, det er jo klart:-) Jeg sender dem en kærlig tanke hver gang. 

Wrams Gunnarstorp. Den kan vi godt tåle at se igen.

Alexander Girault er en anden lækker slyngrose, som virkelig giver valuta for alle pengene. Den blomster overdådigt og et godt stykke ind i efteråret, og den vil rigtig gerne til vejrs, så det har ikke taget lang tid, før den er nået til tops i mit espalier. Desuden har den blomstret allerede fra første år. Andre slyngroser har jeg ventet på skulle blomstre i op til 3 år!

Geranium Storkebæb Rozanne.


Højbed med grøntsager og en agurk og to tomater i drivhuset. Ja, så har jeg prøvet det - igen. Og jeg tænder bare stadig ikke på det, så det gør jeg ikke igen!

Storkenæb Geranium er blevet et samleprojekt, men jeg har ikke styr på navnene på ret mange af dem. Mange er nemlig foræringer uden navneskilte. Det er jo noget af det bedste ved stauder, at de kan deles og man kan bytte planter med hinanden. Den til venstre tror jeg dog nok hedder Patricia. 


Endnu en Geranium Storkenæb uden navn.

Amor rammer mig med sin pil i hele tiden i de her dage! Her står han indhyllet i Rosen Raubritter, forskellige storkenæb, klematissen Princess Diana og i baggrunden uægte jasmin. Så bliver det altså bare ikke bedre:-)

Raubitter


Rose Raubritter, Uægte Jasmin og Clematis Princess Diana.


Ukendt rose, som er en foræring. Den ligner Winchester Cathedral meget, men de dufter forskelligt, og løvet er forskelligt. Desuden er denne mere gul i knopstadiet. Det er ikke godt at vide hvad den hedder, men smuk og remonterende med herlig duft. Hvad mere kan jeg ønske mig? Så pyt med navnet, selvom jeg gerne ville have kendt det.


Slyngrosen Astride Briant er en lidt mere langsomtvoksende og busket slyngrose, som jeg varmt kan anbefale.

 
Slyngrose Zephrine Drouhin, kaldes også den tornløse rose. Derfor er den også den rose, der står nærmest på pigernes trampolin. Jeg har nemlig også tænkt på pigernes ve og vel, da jeg kamouflerede deres trampolin. 

Stor buskrose Mme Plantier, som er plantet i en obelix, så jeg kan binde den lidt ind, for den bliver faktisk lige bred nok til den placering jeg har givet den. Men her står den altså ved min nordvendte mur. Den er nemlig skyggestolerent, så kom ikke og sig, at alle roser behøver minimum 6 timers sol. Det kan jeg godt modbevise, simpelthen fordi jeg tænkte jeg satser et forsøg.


Som det ses her, står den nemlig ud til en relativ smal sti. Stien er faktisk 1, 20 meter bred, men da der er blevet plantet forskellige planter, til at camouflere kanten, er det slet ikke for meget. Jeg gider nemlig ikke have klaustrofobi, når jeg går ud i haven...... jeg vil derimod gerne føle fred og harmoni. Der skal desuden være plads til en trillebør eller en haveveninde, som skal vises rundt, uden der ikke er plads nok. Det synes jeg er vigtigt. Og det ser jo alligevel ud til at være en smal sti, ikke sandt? Stien smaller desuden lidt ind nede omkring Olympus figuren, da jeg har forsøgt at arbejde med falsk perspektiv. Virker det?

  
Græsset er tyndslidt pga. en gravemaskine, der gravede kloakrør ned i efteråret!!!


Det lille espalier med The Generous Gardener, Louise Odier og Climbing Bonica, som gerne ville have fyldt det hele helt alene. Nu må de væve sig ind imellem hinanden, for jeg kunne ikke bestemme mig, da jeg købte dem, og jeg havde ikke regnet med de blev så store! Jeg er som sagt en staudepige, med et svagt punkt for roser!


Både over og under: Queen of Sweeden. Den er en must have rose, som alle burde ha'. 








Endnu en skyggetolerant rose op af min nordmur. Her er det den historiske slyngrose May Queen, der efter 3 års etablering endelig har besluttet sig for at give den fuld gas på blomsterfloret. Den var absolut værd at vente på:-)

Rosen Champion of the world.

Hvid Nellikerose, som egentlig hedder Weiss Grootendorst. Som flere andre hvide roser, har den også en tændens til at sporte tilbage til moderplanten med enkelte lyserøde blomster, eller lyserøde aftegninger inde i de hvide blomster. Det er lidt sjovt, og det er utroligt bedårende, synes jeg. Og ellers kunne man jo bare plukke de ganske få blomster af, som det drejer sig om.....
Nellikerosen findes også  i en lyserød og i en rød udgave. Jeg har valgt Nellikerosen til at stå op af mit fugle-foderhus, fordi den er en rose med mange og enorme torne, så det skal man være klar over, før man ønsker sig den! Men jeg har kat, og vil alligevel gerne have glæde af fugleliv i haven. 

Winchester Cathedral.

White Cover er dækket af sådan et flor til langt ud på efteråret. Denne plante har jeg ladet gro, så den i dag er cirka 120 cm høj. 




Rose New Dawn er en klassiker, og ikke uden grund. Den blomstrer helt frem til jul.

Coral Dawn fortjener samme udbredelse.

To New Dawn og en Coral Dawn er plantet sammen op af en høj stamme, fra et fældes træ, som stod faretruende tæt på huset. 

Herunder gemmer Gudinden Venus sig..... Hun er skønheden og kærlighedens Gudinde, så hun passer jo fint ind i min romantiske have, hvor hun slutter havevandringen af i det sidste haverum. 

Man behøver ikke have en stor kedelig græsplæne uden blomster, for at have en børnevenlig have. Min have taler til fantasien. Isabella har selvfølgelig også en sandkasse, men hun vil faktisk lige så gerne sidde og lege med grus på terrassen. Ud over trampolinen har jeg også et klatretræ til de store piger, de har en hule i et skjult hjørne for enden af huset, hvor jeg også har traileren, nogle paller med fliser og andre materialer gemt af vejen. Her har de fred til at være sig selv. Jeg viser billeder en anden dag, jeg er nemlig ved at hjælpe dem med at optimere deres hule...... En anden ting er det runde bed, som er sjovt at løbe rundt om. Desuden nyder mine piger alle blomsternes former, farver og dufte. Isabella her over er 16 måneder, mens de to store er 10 og 12 år. 


Selv vippedyret passer ind i det blå og hvide haverum. I baggrunden må I gerne ligge mærke til vores nye dør:-)


Slyngrose White Night

Clematis Rapsody som er plantet sammen med White Night rosen op af havens sidste bue, som vender ud mod det blå/hvide haverum. 

Det var det for denne gang. 
Jeg har kaldt alle roserne slyngroser, uanset om de måske er klatreroser. Jeg har nemlig ikke styr på forskellen. Så det må I bære over med. 

Jeg har forsøgt at bruge færrest muligt ord, men det er jo ikke min spidskompetence.

Jeg har mange nye indlæg i ærmet, som I kan glæde jer til:-)


18 kommentarer:

  1. En have hvor børnene har fred til at være sig selv - Marlene det gør mig så glad at læse, børnene skal nok selv finde ud af at lege noget :-) Dine børn skal nok også selv finde ud af at hoppe uden om roserne ved trampolinen - ikke så meget pjat dér - din kærlighed er ikke til at tage fejl af - der rørte du mig, så tak fordi du ikke sparede på ordene dér;)
    Jeg skal ellers lige love for at romantikken blomstrer og det er ikke til at se at du er staudepige. Dine roser er vidunderlige og jeg var glad for den tur du tog mig med på rundt i haven:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak LIsbeth. Jeg smilede hele vejen igennem din kommentar -og stadig. Ja, det er også lige før roserne har taget overhånd. Ham JAS Roser er altså også bare for billig! ;-)
      Knus Malene

      Slet
  2. Ja, det er da romantik for alle pengene :-) Jeg bliver helt blød i knæene over din Raubitter rose. Dufter den ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Av, for den..... gjorde det meget ondt, da Amors pil ramte dig? Raubritter er en vidunderlig rose, som du ikke må snyde dig selv for. Den dufter en lille smule, men jo ikke som Rose de Rescht! Og den er kun engangsblomstrende. Men den blomstrer i cirka 6 ugers tid, og man bliver bare så forelsket, hver gang man ser den. Den er så uendelig sød. Så jeg håber ikke du vælger den fra:-) Den er en af de allermest vidunderlige roser jeg kender:-)
      Knus Malene

      Slet
  3. Nana tog lige ordene ud af munden på mig: Romantik for alle pengene. Alle tiders at det godt kan kombineres med legmuligheder for børnene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.
      Tak for de søde ord. Ja, havens indretning er nøje gennemtænkt, og alle 3 piger, min søsters drenge og min svigerindes søn, samt alle de kammerater mine piger i øvrigt slæber med hjem, bliver inspireret til leg i min have...... og det er jo også meningen:-)
      Knus Malene

      Slet
  4. Hej. Jeg stemmer i og siger også, at der er romantik for alle pengene. Sikken dog et overdådigt flor af roser. Det ser supergodt ud på oversigtsbillederne og alle roserne er hver især utrolig søde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte.
      Ja, jeg har boet her siden november 2009, og da vi kom her var der kun græs og et grimt plankeværk. Nu begynder det for alvor at ligne den have jeg drømte om, da jeg begyndte at tegne og lægge planer. Nu er jeg så glad for haven, at jeg har lyst til at vise den frem, og gerne i tide og utide...... nej mest i tide. For jeg sætter nu også pris på privatlivets fred i haven, det er jo først og fremmest mit personlige helle:-)
      Knus Malene

      Slet
  5. Så bliver det ikke mere romantisk - jeg er helt benovet over hvor mange roser du har, og hvor mange forskellige - helt vildt :) Det der med staudepigen.... det må vi se en anden gang :) Dejligt med plads til børnene også, gad vide om de ikke selv ender med have engang!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.
      Ja, det må jeg da lige vise en anden dag....
      Jeg lover dig, at jeg har fået sået et havefrø i dem alle 3. Isabella bliver rasende gal, når vi skal ind. Hun ville gerne være ude altid. Og både for at lege, men også for at hjælpe mor med at luge. Det er sjovt at putte græstotter ned i sækken og håndskovlfulde af jord..... Simone på 10 år nærstuderer alle detaljerne i blomsterne, fx mønster og støvdragere inde i Rhododendron, hun kender navnene på usandsynligt mange planter og hun er altid meget interesseret i at hjælpe med at plante noget, og lægge forårsløg. Camilla på 12 år tegner meget, både blomsterne, men også havens plan. Og begge de store piger siger de også vil have en rigtig flot have, når de bliver voksne. Så mon ikke?!:-)
      Jeg har nedtælling til havebesøg hos dig:-)
      Knus Malene

      Slet
  6. Hej Malene.Ja !!! det kan jo næsten ikke blive mere romantisk med alle de skønne roser.
    Og der er da sket en del i din have det sidste årstid.
    Dejlige billeder af Isabella med den røde dukkevogn.
    Og Queen of Sweden har jeg selvfølgelig også.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt Jette. Det siger jeg jo også du SKAL ha:-) Den er da bare for sød.
      Nej, jeg har, i hvert fald overordnet set, opnået det udtryk jeg har drømt om i min have. Men der er jo altid nye planer og ting jeg vil justere på, det er klart. Ja, jeg har simpelthen bare fået så meget hjælp i haven, så jeg har fået espalier, pergola, portal, terrasse og flisesti ind til drivhuset. Jeg har jo ellers ikke selv været ret meget arbejdskraft værd. Jeg har jo haft så pokkers ondt i mine ben, min hofte og min hæl, så det halve kan være nok de sidste 8 måneder!. Men det har været helt utroligt så meget hjælp jeg har fået i år. Helt fantastisk.
      Rigtig god dag til dig også.
      Knus Malene

      Slet
  7. Hej Malene, med alle de smukke roser i blomst kan man da kun blive hensat til skønne tanker. Du forstår at hælde vand på min mølle, haven er din og børnene skal nok tage den ind som deres egen. Vi behøver og skal ikke nødvendigvis have fodboldbane i haven. Jeg husker fra min barndom, de haver vi legede i var de med hække og hemmelige kroge hvor man kunne gemme sig. Haver tæt på marker, med store buske hvor vi byggede huler. De med en grønsvær i baghaven...hmm der kom vi sjældent.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik.
      Det er nemlig helt rigtigt. Ungerne foretrækker at lege, hvor der er noget for sanserne, og noget der taler til fantasien. I min barndom var det bedste sted at lege i min farmor og farfars have, hvor der var nogle gamle, krogede æbletræer, som var gode at klatre i....... de havde også køer indtil stalden brændte ned. Så fik min farmor plads til drivhus og endnu flere blomster end inde i haven. De havde også en skov, hvori der løb en lille bæk. Der var mulighederne mange både udi hulebyggeri og vandplaskeri. Mine forældre havde mange prydbuske i min barndomshave..... de er flyttet til et helt nyt hus nu. Men haven dengang var da også meget mere spændende end de fleste børnefamiliers haver er i dag. Men for os børn, var det mest spændende nok at gemme sig bag buskene, imellem buske og hæk. Blomster fandtes nærmest ikke. Mig bekendt er der ikke andre i min familie der er gået så meget blomster-amok. Men alle, ung som gammel, nyder jo at komme her:-)
      Knus Malene

      Slet
    2. Jeg blander mig lige i denne tråd! Et af mine bedste barndomsminder (og det er immervæk et par dage siden...) var at gå i køkkenhaven mellem de KÆMPE store hindbær, ja, husker dem nærmest som træer, jeg kunne plukke fra... ;o)

      Slet
    3. Du er velkommen.
      Sjovt nok husker jeg min farmors rabarber på samme måde.
      Hjemme hos min mor og far var hindbær, solbær, stikkelsbær, ærter, bønner osv. indbegrebet af arbejde, der skulle hjælpes med. Måske er det derfor jeg bare ikke har lyst til nyttehave i dag?

      Slet
  8. Wouw, hvor har du mange skønne roser og rosen over dem alle, må da være den søde Isabella.
    Hvad angår børn i haven, var min ældste datter for nogle år siden, lidt fortørnet over jeg sådan fjernede meget af græsplænen. Nu er det i mellemtiden bevist at små poder, ELSKER at render på gangene mellem bedene, hvor man kan gemme sig og blive fundet igen.... til stor jubel! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Ja, det er lige før det har taget overhånd;-) Ej, det er jo bare pjat. Jeg er jo faktisk gået hen og blevet ret glad for roser. Hvad jeg egentligt ikke havde forestillet mig. Men nogle slyngroser ville jeg gerne have og nogle enkelte rosenbuske..... og pludselig tog den ene rose den anden, især efter jeg stiftede bekendtskab med JAS for 3-4 år siden.
      Er det sådan videnskabeligt bevist? Det burde man jo i hvert fald godt kunne...... Jeg mener i hvert fald godt at kunne bevise det her.
      Så hvorfor der i de nye villakvarterer, hvor jeg antager der er flest børnefamilier, ikke findes andet end græs og en hæk, rundt om huset, og så måske den obligatoriske trampolin, det forstår jeg simpelthen ikke. Tænk ikke at have en eneste vintergæk, ikke en eneste påskelilje, ikke en eneste blomstrende busk, staude, rose eller noget som helst til at give kulør og årstidsvariation. Jeg ville aldrig kunne trives. Det var dog lige til at gå i brædderne med en kæmpe vinterdepression over..... midt om sommeren måske end da, bare i mangel af blomster!!!!!!
      Ja, det kan vi jo ikke ha', så jeg må hellere gå ud og plante lidt mere;-)
      Knus Malene

      Slet