Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

tirsdag den 7. juli 2015

sommerhus-have

Billedresultat for strandstol

Jeg sidder her i mine forældres sommerhus og filosoferer, fordi det er der jo tid til, når man har ferie:-)


Okay, i virkeligheden ser vi nok mere således ud.

juli2

Hvad nu hvis det var mig, der havde et sommerhus, hvordan ville der så være -inde, men nok især ude? Egentligt ikke fordi jeg drømmer specielt meget om et sommerhus, men nu går der altså tid med at filosofere lidt over det. Simpelthen bare hyggeligt tidsfordriv.....

Billedresultat for sommerhus indretning

Mine forældre har revet det gamle sommerhus ned, og bygget et stort, flot, nyt sommerhus på samme sted.





Simone og Molly. 
På skuret ses navneskilt og husnummer fra det gamle sommerhus. Sådan noget har charme, synes jeg. Havde det været mit sommerhus, havde det siddet på det nye sommerhus, ud mod vejen igen. Men de har trods alt valgt at gemme dem, og det synes jeg er dejligt.  

Jeg fik desværre ikke taget et billede af selve sommerhuset. Men jeg har hugget et  par kolde billeder fra min fars facebookside





Simone og Isabella


Haven består af en stor græsplæne, flisebelægning med terrasser, og i forhaven er der et stort granitbed.

Kuk-kuk Isabella...... jeg er blevet til en stor skildpadde..... kan du finde mig?!

Men er det ikke ligegyldigt, hvor Camilla er, når der også er en sandkasse? Tænker Isabella vist!


Men Camilla fik da mor til at grine, og det var måske mindst lige så godt:-) Jeg tænker der er flere der kan få gang i smilehullerne af min skøre, ældste datter:-) Så dem skulle I se, de her billeder.

Derudover har de fået sig en stor, udendørs jacuzzi/ spa, med plads til hele familien. Den ville jeg helt klart være glad for at arve sammen med sommerhuset, for hold nu op, hvor har vi da godt nok nærmest ikke lavet andet i denne uge. Vi er nærmest helt opløste!

Isabella på vej ud og bade.

Vi har både badet formiddage, eftermiddage og om aftenen. Både to og to og alle 5 på en gang. Når alle 3 piger var kommet i seng, delte min mand og jeg en flaske boblevand. Dét var ferie:-)



Det var noget Isabella kunne li'
........Så jeg sagde til hende," du er da vist en være lille vandhund"! Og hvad tror du så hun svarede? Jo, hun sagde da "vov vov"!!!! Jeg var totalt færdig af grin, for det havde jeg slet ikke lige tænkt over, at hun selvfølgelig ville forbinde det med. 


Fars hår er dejligt - det er vi enige om :-)

pastel4
falbydesign.dk ..... lige noget for mig.

Men  jeg ville nok starte med at foretrække, at bo i et sommerhus af ældre dato, med rustikke, romantiske og sandsynligvis antikke møbler...... sommer-nostalgi kan man vel kalde stilen. Dog stadig med rindende vand, brændeovn og lignende bekvemmeligheder. Og absolut med jacuzzi forstås! :-)

Billedresultat for sommerhus
Haven ville jeg helt sikkert indrette meget mere...... stadig nemt, så det ikke bliver en pligt. Men jeg savner indtryk og stimuli til syns- og duftsansen.

Overvej hvilken type af sommerhus der er det rigtige for dig/jer

Når man skal plante noget i sin sommerhus-have, er det oplagt at lade sig inspirere af havet, stranden og naturen omkring, som fx klitterne. Her opholder vi os i et sommerhus på den Jyske østkyst, men det kunne jo også godt være det var et sommerhus ved vestkysten, hvor der fx findes mange lyng. Det kunne man gøre efter i haven. Her ved den Jyske østkyst..... i Høll mellem Fredericia og Børkop, nærmere betegnet, vil det derimod ikke rigtig passe ind, synes jeg.

Billedresultat for sommerhus

Men Rugosa-roser inde i haven


Hansa har de allerede....... min far hedder Hans, så den har han fået i fars-dags-gave et år..... af mig selvfølgelig. Den er virkelig fantastisk. Mere fyldt end den rynkede rose på stranden, men ser lige så vild ud, selvom den bliver hvor den er tiltænkt at skulle være, og så dufter den helt fuldstændigt fantastisk. Hyben sætter den naturligvis også. 

Ritausma


Pink Roadrunner fra Kordes



Mine store piger Camilla på 12 og Simone på 10 år, nød at de havde hver deres cromebook med - og internetforbindelse via mobiltelefonens hot spot. Så det blev brugt når de ikke badede, var i zoo med os andre, eller ude i teltet.

Engelsk græs Armeria maritima

og forskellige græsser ude i forhaven, fx stadig i granitbedet kunne være flot. Græsserne kan, med lidt god fantasi, minde om naturens marehalm, men er mere dresseret. Det kan fx. være:

Rødsvingel Festúca Rubra

Fåresvingel Festúca Ovina


Billedresultat for Koeleria glauca
Klitkambunke Koeléia glauca

Bregne, Engelsød Polypódium vulgáre

Langt græs med snoede stier, klippet igennem græsset, gør også lynhurtigt haven mere spændende.




Billedresultat for bålsted

En bålplads hører naturligvis med i en sommerhushave, så man kan lave snobrød med ungerne, og til august, hvor det er mørkt om aftenen, er det hyggeligt at sidde ude omkring bålet med sin aften-te eller hvad man nu er til.

Strandture bliver man nok aldrig for gammel til, men mine store piger har for meget krudt i måsen til at ligge og solbade, så de fandt på noget andet.







Det er da sommer, når den er bedst.


Afhængig af hvor sommerhuset ligger, kunne man også vælge at bruge:


gyvel fx. denne Cytisus scoparius "Boskoop Ruby"

strandkål Crambe maitima

Billedresultat for strandmandstro
strandmandstro eryngium maritimum

Billedresultat for picnictur

Billedresultat for timian thymus serpyllum
Timian Thymus serpyllum

Billedresultat for hængekøje i haven


Billedresultat for blåklokke
Blåklokke Campanula rotundifolia



 
Smalbladet klokke Campanula Percisifolia

Billedresultat for Rosenkatost Malva álcea
Rosenkatost Malva álcea

Billedresultat for blåmunke
Blåmunke Jasióne montána

MERANO
Lanterner (Merano fra Herstal)

Billedresultat for strandasters
Strandasters Aster trilolilum

Billedresultat for lyng erica
Lyng "Erika"

Torskemund "Linaria"

En hængekøje er indbegrebet af sommer, ferie og tid til at slappe af, så hvorfor har de ikke det? -Gerne imellem to gamle krogede æbletræer....... eller noget der med tiden kan blive lige så charmerende. I mellemtiden må man jo sætte nogle stolper ud for træerne. Blomstrende syrener ville også være prisværdigt i forsommeren, og de kræver da i hvert fald ikke meget arbejde.

Billedresultat for hængekøje i haven


Det er altid nemmere, at opnå en god balance, hvis man arbejder med naturen. Det gør livet nemmere, når planterne ikke er for sårbare overfor sygdomme og skadedyr. Så når sommerhuset ligger i nærheden af havet, gør man sig selv en tjeneste, hvis man husker at stille krav til de planter  man vælger, om at de skal kunne tåle blæsten og det større saltindhold i luften, samt den mere sandede jord, end den der findes længere inde i landet. Der findes et stort udvalg af vindstærke og saltresistente planter, så det bør være til at få fat i, men man skal huske at undersøge hvad det så fx. kan være.


På en fugtig og saltholdig vokseplads ville det være oplagt at plante:

Billedresultat for hindebæger
Hindebæger Limónium vulgáre

Lægestokrose Alcéa Officinális

Billedresultat for strandmalurt
Strandmalurt

Billedresultat for pragtrøllike
Pragt Røllike

Billedresultat for løvefod
Lodden Løvefod

Billedresultat for inkalilje
Inkalilje

Billedresultat for stjerneskærm
Stjerneskærm





Andre planteforslag kan være

Sporebaldrian, Bakkenellike, Fjernellike, Tidselkugle, Stenurt, Brudeslør, eller Kæmpeslør

Kartebolle, Alunrod, Hosta, Lavendel, Blåkant (Nepeta mussini), Salvie, Lammeøre, Ærenpris, Blåtop og Pomerans høgeurt.

Som bunddække kan skovjordbær få lov at brede sig. De kan også være en dejlig lækkerbisken, en varme sommerdag. Storkenæb er dog min farvorit bunddække, og de trives også må mager sandjord.

Asparges og Artiskov vil også stortrives her, enten i en køkkenhave, eller inde i et prydbed, efter Engelsk Cottage Garden- forbillede, hvilket jeg selv vil foretrække.

Derudover kommer alt det man kan pynte med:
Store sten, Stier med stenmel i samme farve som strandsand, et stort anker eller andre sjove ting man kan få fat i.

Men når der er så mange muligheder, er kunsten nok mest af alt at kunne vælge og også at kunne vælge noget fra. Nu kom jeg med en masse forslag. I min sommerhushave ville der nok være nogle græsser, en masse busk- og klatreroser, klatrehortensia, syrener, storkenæb, hosta og ikke en hel masse mere. Men der ville helt klart være noget mere, end bare en stor græspæne. Krukkerne på terrassen havde jeg til gengæld valgt fra, for de skal jo vandes, og det bliver de da kun når man er der.

Billedresultat for strandtur
Det her håber jeg på mine store piger og jeg skal prøve i uge 31, når vi skal på udflugt til Rømø.



Nu siger vi godnat og tak for i dag..... Jeg håber nogen kan bruge nogle af mine forslag som inspiration i deres sommerhushave.





Mange af billederne er lånt på internettet, hvor de ligger frit tilgængeligt, derfor har jeg tilladt mig at låne dem. 

4 kommentarer:

  1. Ren sommerhusfamiliehygge og du savner din have :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Ja, kort og godt. Jeg kan bare ikke formulere mig lige så præcist;-)Tihi.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
  3. Hej Malene.Ja !!! der er da dømt sommerhygge i sommerhuset.Nu er vejret skiftet.................så må vi håbe at alle vores roser klarer skærene .Jeg viser alle de roser der blomstre lige nu.................selvom en del er dalet til jorden de sidste par dage.
    Jeg er sikker på ar dine tre piger rigtig nyder sommeren.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Ja, nu er vejret skiftet, men vi er også hjemme fra sommerhuset igen, og Jacob er på arbejde, Isabella i dagpleje og Camilla er taget på sommerferie hos min moster og onkel. Min yngste kusine er nemlig kun 11 uger ældre end Camilla. Imens har Simone pyjamas party for et par veninder fra i dag til i morgen. Du kan tro de nyder det. I næste uge skal de på weekend hos deres far, hvor de skal på camping. Der er generelt planer for dem hele sommeren, så de kommer ikke til at kede sig, det er helt sikkert. Måske nærmere tvært imod.
      Knus og god aften også til dig.
      Malene

      Slet