Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

onsdag den 1. marts 2017

Bustur til Gartneriet Spiren







Haveselskabets Sønderjyllands afdeling, havde arrangeret en bustur til Gartneriet Spiren i Skælskør, som især er kendt for deres Helleborus juleroser og påskeklokker, men faktisk er de gode til alverdens forskellige vinter-tidlige forårsblomster. 


Denne weekend var der vintergæk weekend og fint besøg fra både Holland og England, samt et foredrag med Bente Siiger Lustü, som er formand for haveselskabet og vild med vintergækker, eller galanthofil, som de der er skøre ofte kalder sig, fordi vintergækker hedder Galanthus på Latin.  


Fyldt Helleborus Påskeklokke med prikker. Den og mange andre forskellige, stod og pyntede på bordene. Helleborus er jo så forskellige, så mange virkelig går op i, at samle på dem. 


Man brugte hver især en trillebør, istedet for en indkøbsvogn. Alletiders måde, at gøre det på. 


Her var bordene dels stillet op, for at man kunne høre Bentes foredrag om vintergækker, men også i forbindelse med den mad- og kaffebod, der var i forbindelse med. Samtidig var det i åben forbindelse med resten af gartneriets drivhus. Det gjorde det desværre meget svært, ja næsten umuligt, at høre hvad Bente sagde. Jeg opgav næsten helt, at tage noter. Jeg fik ellers indtryk af, at det var rigtig godt. Måske havde det været bedre, hvis de havde haft 4 højtalere istedet for 2. Ellers vil det måske kunne hjælpe, hvis boden først havde åbnet efter foredraget. Jeg syntes i hvert fald, det var rigtig ærgerligt. 




Den her ville jeg rigtig gerne have haft med hjem, men jeg kunne jo desværre ikke blive ved, så den må på ønskelisten istedet for. 


Nogle steder var plantebordene fyldt op, med ens påskeklokker.....


Men mange andre steder, var der ikke to, der var ens. 


Så det var meget spændende, at gå på opdagelse i alle de mange farver, former, enkle, dobbelte, stribede, prikkede osv. 


Helleborus Madame Lemonnier har kæmpe store blomsterhoveder. Jeg købte en, da jeg var til foredrag i Haderslev, med gartneriets ejer Marianne Rostén, og det er sikkert to-tre år siden nu. Den er meget imponerende. 







Udenfor gartneriet blev man mødt at denne flotte opstilling, ved indgangen. 




Hvad jeg antager er privaten, var også flot pyntet op. De store krukker ude i siderne, var så fyldt med påskeklokker, at jeg tror det ville koste 5-700 kroner for os andre, at gøre Marianne kunsten efter pr. krukke. 


Dagens indkøb for mit vedkommende. Der var for 1.400 kroner, men så var jeg også rigtig glad. Halvdelen betalte jeg med fødselsdagsgave-penge, så det var en dejlig fødselsdagsgave. 


Jeg var ikke den eneste, der kom til, at gå amok. Bussen blev godt fyldt op. 




Denne dobbelte, gule Helleborus skilte sig meget ud.


Denne her ville jeg også gerne have haft med hjem. Den var bare yndig. Men man kan jo ikke blive ved, vel!?!




Det var en stor oplevelse, at se gartneriet og sikke det kunne booste mit forårshumør. Og så var det bare så hyggeligt, både frem og tilbage i bussen. Solen gemte sig det meste af dagen, hvilket betyder meget for mit velbefindende, da jeg er så ekstrem lysfølsom. Så jeg kom igennem dagen næsten uden hovedpine. Alt i alt en rigtig dejlig dag. Jeg vil varmt anbefale alle, en tur til Gartneriet Spiren, så snart du/I får muligheden for det. 





8 kommentarer:

  1. ... man ville da ønske at man kunne blive ved... ikke ? Spiren er bare et fedt sted hvor man virkelig bliver fristet helt over evne, fine eksemplarer du fik med dig hjem. Så I også påskeklokkehøjen udenfor? Den er helt vildt imponerende.
    Tak for et skønt gensyn med Spiren.

    Knus (og tak for din besked om vintergækkene)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.
      JO! Er du sindsyg, hvor blev man fristet over evne. Det var da helt vildt. Heldigvis var jeg forberedt på, at det ville gå sådan, så jeg havde mange penge med. Der manglede så godt nok 150 kroner, da jeg kom op til kassen. Jeg havde ellers regnet på, hvor meget jeg skulle af med. Men det VAR mig, der havde regnet forkert. Skal man så ligge noget tilbage, og i så fald HVAD? Nej, så jeg trak de sidste 150 kroner på Dankortet, og så sagde Jacob da jeg kom hjem, at så måtte jeg jo ligge dem af! Ja, sådan kan det jo gå! Ha ha.
      Jeg jeg så også påskeklokkehøjen og påskeklokkealléen op af indkørslen. Og der bliver i øvrigt aldrig klippet blade af, fortalte Marianne, da hun holdt sit foredrag i Haderslev. Så man skal ikke gå helt i panik, hvis man ikke får det gjort.
      Det var så lidt, det er kun dejligt, at kunne hjælpe. Jeg har allerede pottet nogle op til dig, så vi ikke behøver forstyrre rødderne i deres hvileperiode. Af samme årsag er det også bedst, hvis du bare planter dem ud i de klumper de er i potterne, (der er to små potter). Så kan du dele dem til næste år, når de blomstrer, eller lige efter de er afblomstret. Løgene må i øvrigt aldrig tørre ud, men skal plantes med det samme.
      Knus og god weekend.

      Slet
    2. Hej igen, dem glæder jeg mig til at få og skal nok få dem plantet med det samme efter Samsø dagen. Skal du og Helle begge til Samsø - og vil I evt med i vores bil på færgeoverfarten? Du kan evt skrive til mig på min mail, har du den?

      Slet
    3. Hej Ulla.
      Ja, vi kommer begge to.
      Jeg har skrevet en privatbesked til dig på facebook, så kan vi udveksle mailadresser der.
      Knus

      Slet
  2. Tak for turen til Spiren, hold da op en masse penge du har brugt der, godt du havde fødselsdagspengene. I rhododendronhaven samler man også planterne ind i trillebøre :) og jeg køber også for ca. 1400 kr. der :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Ja, det er bestemt ikke nogen billig hobby vi har!
      Nå, er det rigtigt? Jeg har kun været i Rhododendronhaven en enkelt gang, og der lukkede de ganske kort tid efter vi kom, så jeg fik ingenting købt. Nåede dog, at blive meget fristet. Men da jeg ikke har så meget plads, er jeg nødt til, at være lidt mere velovervejet, før jeg køber buske jo. Vi havde været i Lille Malunds have først, og troede først Rhododendronhaven lukkede en time senere eller noget i den retning. Så vi har en tur tilgode derop.
      Knus og god weekend.

      Slet
  3. Hej Malene
    hi du har fået mig med flere gange, fint så kan jeg se at der er laaang vej endnu og at den hjemmelavede sweater ikke gør det godt.. du ved hvad jeg mener.
    ja helt sikkert, en dejlig dag og turen føltes ikke engang særlig lang, vi var jo også i godt selskab. Ja pengene får ben og gå på derover, jeg gik også pænt over det beregnede og måtte lade optil flere blive derover, men så er der jo grobund for nok en tur. er spændt på om Sønderjyske afd. magter opgaven igen næste år. men de gjorde det nu kanon godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle.
      Nej, den stribede er 100 gange bedre, men ja, der er et stykke vej endnu, men du er SÅ sej, så det klarer du nok:-) Det er allerede en vild forandring.
      Nej, det føltes nemlig slet ikke så galt langt. Det klarede vi jo åbenbart sagtens. Så jeg behøver ikke være så betænkelig med, om jeg kan holde til det en anden gang.
      Det var i hvert fald en rigtig god tur. Det er dejligt, der også sker noget efterår, vinter og forår.
      Knus
      Malene

      Slet