Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

lørdag den 8. juni 2013

Jeg er bagefter!


Derfor får I lige nogle skønne billeder fra maj. Den 21. maj havde min yngste datter, Simone, 8 års fødselsdag.


Her er storesøster Camilla kommet højt til vejrs i en stor lyserød sky af blomster. Det er et prydkirsebærtræ af en slags. I efteråret er den næsten lige så smuk, med gyldent gule blade, som dækker jorden og luften i et stykke tid.


I maj måned har vi været omgivet af gule rapsmarker på begge sider af huset.


Simone 8 år.


Er det ikke bare smukt?


Udsigten er blevet lidt mindre pga. rapsenes højde. Men det gør absolut ikke noget.


Jeg elsker denne tid på året. Det er et af havens absolutte højdepunkter. 


21. maj, Simones fødselsdag.


Et kig ind i haven, ude fra vejen.


Simone er en rigtig blomsterpige. Hun er mere end almindeligt smittet af haveinteressen, for en pige i hendes alder. Hun vil hjælpe med at plante og så, med på havemarkeder og til åbne haver. Hun bliver godt træt af det, når mor tager til haveforedrag, og hun skal til og i seng. Mange plantenavne skal hun kun have at vide en enkelt/få  gange, så sidder de.


Den første pæon blomstrede fra Simones fødselsdag og nogle dage frem. Det er en vildart.


Jeg har ikke kun været bagud med bloglæsning og blogindlæg, men også med havearbejdet! Jeg har simpelthen været tæt på, at drukne i frøplanter, nyindkøb og forærringer:-) Jeg er meget bedre med nu, men der kommer stadig frøformeret guf fra Helles drivhus i en lind strøm.


Det cirkelrunde bed.


Nærbilleder fra det runde bed.





Solnedgang bag rapsmarken.


Æbletræets blomster.


Terrassen har været plastret til i krukker, ekstra fliser, kapilærkasser og ukrudt, for udestuen er jo væk, og drivhuset er lige knap færdig. Felix synes åbenbart det er dejligt, at ligge og sole i en krukke jord.



Et par år mere, så er lukker hækken ind til naboen, Jeg plantede den for 1½ år siden.



Der arbejdes på højtryk, med at anlægge nye bede. Derfor den lyserøde snor i kanten. Bedet er nu færdigt og det må I få at se en anden gang.


Simone har været fotograf både her over og her under, samt billedet af mig.



Hvad er mere sommerligt, end en buket syrener, endda tilsat rapsblomster?


Og Camilla har plukket nogle sergentæble blomster i et læhegn, undervejs hjem fra skole.


En hyggelig eftermiddag, hvor pigerne havde hver deres veninde med hjem fra skole. Vi havde snobrødsdej til overs fra et klassearrangement dagen før. Det var bare super hyggeligt, og mor var også med til, at sidde og bage snobrød. Molly fik besked på at blive dæk, for ellers trampede den rundt foran pigerne, for at blive snakket med. Temmeligt bøvlet oven i snobrødspinde!

Jeg var også en tur forbi Hosta Hans og Gram Slots havefestival i maj måned, men det må I se billeder af en anden god gang. I juni er der allerede sket meget, som jeg gerne vil fortælle om, men det vil jeg prøve at følge op på inden alt for længe. Kan I andre nå, både at blogge, rende til alverdens havetamtam og rode i jeres egne haver?

Noget helt andet. Vi har en plads ledig i bilen, når vi skal til Samsø og besøge Lisbeth fra Høneballehaven. Er der nogen der kan tænke sig, at komme med?

Ps. Tusind tak for sidst til Blogtræf og plantemarked i Kolding. Det var en rigtig dejlig dag og herligt at hilse på jer.

15 kommentarer:

  1. Du er slet ikke den eneste, som er bagud med alt i haven. Sjovt nok har jeg lige skrevet det samme i et indlæg:-) Det vigtigste er at vi kan trække lidt på skuldrene over det og stadig bare hygge os med det, i stedet for at fokusere på alt det, som vi ikke har nået. Jeg øver mig i hvertfald på det.
    Tillykke med Simones fødselsdag, jeg forbinder også planters og træers blomstring i haven med mine drenges fødselsdage, det er lidt nemmere, når man kan sige at på Augusts fødselsdag blomstrer hvidtjørnen altid:-)
    Kh Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.
      Det tænkte jeg nok gjorde sig gældende for andre også.
      Jeg har heller ikke stresset mere, end at jeg gerne vil kunne følge med de planter, der har behov for vand, ompotning eller udplantning. Jeg elsker jo, at være igang derude i det omfang jeg kan holde til. Det har bare været lidt svært i perioder, hvor jeg ikke har været meget hjemme og vi har haft to piger med fødselsdag i maj, familiefødselsdag og fødselsdage for pigerne i klasserne. Tak.
      Ja, og med to piger, der er født i maj, så er der rigtig meget at se på i haven og naturen. Især når det er Simones fødselsdag.
      Kh. Malene

      Slet
  2. Vi er vist mange der har været lidt mere presset i haverne end vi nok egentlig havde lyst til, men sådan et par gule landskaber giver da lidt ekstra energi.
    Er det drivhusfundament jeg kan se.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik.
      Ja, det tror jeg også mange andre har været. Jeg har meget mere styr på det nu, men fik lige en portion frølinger med fra Helle i går, som jeg mangler at håndtere, ud over de planter jeg manglede at få i jorden i forvejen, og jeg har også købt lidt nyt guf i Geografisk have i Kolding i onsdags..
      De gule landskaber har været helt fantastiske, og det har ikke gjort noget, at min have er lyserød og violet i stort omfang. Markerne er i øvrigt stort set afblomstrede nu.
      Det er nemlig lige præcis et drivhus fundament du kan se. Vi har revet vores gamle, grimme udestue ned, og købt et lille drivhus istedet. Der skal jeg stå og så, prikle og potte om hvert forår, men om sommeren vil jeg mere bruge det til at sidde i, når det blæser eller er halv køligt udenfor. Fundamentet ligger oven på et stort firkantet hul. Det er fordi fundamentet skal stå oven på nogle gasbeton plader, så siddehøjden bliver hævet, og der bliver varmere i bunden af drivhuset. Noget jeg regner med, at få glæde af om foråret.
      Venlig hilsen Malene

      Slet
  3. Jeg melder mig i flokken til dem der er bagud i haven, men bloggen svigter jeg ikke, til gengæld kommer jeg ikke til havearrangementer, der er for langt. Det er ikke lysten der mangler.
    For tiden har jeg travlt med at vande alle mine rhodoer og fjerne visne frøstande, der er nok at se til, og imens gror ukrudtet. Du kan godt advare Helle :)
    Gule rapsmarker er kønne, men jeg bryder mig ikke om dem tæt ved huset, lugten er ikke lige mig, den er for stram.
    Hils den søde Simone, jeg har jo set hende efter fødselsdagen, dejligt at hun er så haveinteresseret.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth. Jeg har absolut også meget ukrudt, men prøver og snuppe selvsået ahorn og andet op i tide, og det var lige det som undrede mig i Bjarne Dinesens have for hold da fast han avde Ahorn, om få år har han skov. Fred være ed skvalderkål, mælkebøtter og sådan noget.. Knus fra Helle

      Slet
    2. Hej Lisbeth.
      Bloggen er jeg nødt til at svigte, når livet omkring mig presser sig på. Det er dejligt jeg har energien til det, så i virkeligheden er det måske sundhedstegn, at jeg ikke sidder så meget ved computeren.
      Der går rigtig meget tid til forskellige havearrangementer her. Jeg har også haft meget travlt med, at vande alle de tørstige planter og de mange nyplantede planter jeg har. Det er faktisk hårdt arbejdejde, synes jeg. Jacob siger også, efter han har set sine forældres automatiske vandslange opruller, at sådan en skal jeg også have mig, for det kan han jo godt se vil være en stor hjælp. Du har ret i, at det tager meget tid, når der skal vandes. Derfor har jeg også lige købt mig sådan en vandspreder, der spreder vandet i en vifte. Jeg ved ikke lige hvad den hedder, men jeg er sikker på, du forstår hvad jeg mener.
      Jeg synes raps dufter af sol og sommer, så for mig var det herligt, at dens duft fyldte luften.
      Helle skal du, som du kan se, ikke være så bange for. Hun er let at begejstre og kun sjældent kritisk. Hos Bjarne var der ikke blevet luget i år, og sikkert heller ikke de sidste par år. Så jeg skrev om vores dialog omkring ukrudtet, fordi man ikke skal forvente en fin og super plejet underbeplantning hos Bjarne. Det gjorde som sagt ikke noget, for hans have var fantastisk alligevel, på sin egen måde.
      Jeg hilser Simone. Hun bliver glad for din hilsen er jeg sikker på.
      Knus Malene

      Slet
  4. Hej Malene.Ja! der er rigtig meget at gøre i haven efter den lange vinter.Men selv om vi har bygget vore lille pergola og nye terrasse,synes jeg vi er ret godt med i haven.Men vi har også arbejdet hver dag i mange timer.Tillykke med datteren.Har lige været i Frederiksberg have til Mit hjem er mit slot.Laver nyt indlæg i morgen.Og dejligt at få hilst på dig i Kolding.....har du set billedet af dig og Helle?God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Det lyder dejligt. Vi har gang i mange nye projekter. Jeg har trods hoften har hindret mig lidt først på havesæsonen, fået etableret to nye bede, Jacob har væltet udestuen, jeg har fået en rosenhæk langs huset og vi er mere end halvvejs færdige med, at få mit drivhus færdigt. Samtidig render jeg til alverdens haverelaterede oplevelser, besøger Helle og så har vi holdt fødselsdage for begge pigerne i maj. Simone holdt lige fødselsdag igen i søndags, for alle pigerne i hendes klasse. Så nu er der ikke mere fødselsdag i denne husstand før til november.
      Det var også dejligt, at hilse på dig i Kolding, og få sat ansigt på.
      Jeg har desvære ikke haft tid til at blogge, så jeg har ikke set nogle af dine indlæg. Men jeg vil kigge forbi, når jeg får ro til at sidde med computeren en anden dag.
      Knus Malene

      Slet
  5. Hej Malene
    Så kom jeg med ved dig, du har da lavet væsentlig flere indlg end jeg har.. Fine indlæg og den søde Simone har forhåbentlig også haft en dejlig dag i går.. Ærgeligt jeg ikke knne være med dig ved Trine, Gunnar og Poul. Tror ikke jeg har set deres haver så tidligt på året. Skønne ture vi tager på, nyder hver gang vi følges ad. Har bestemt modsat hvad jeg sagde i sidste uge at jeg vil prøve om ikke jeg kunne holde til og blogge lidt hver dag, det er jo sådanne skønne mennesker som gir så meget igen.. Nå vi må se hvad tiden bringer. Ses igen onsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle.
      Ja, det var flotte haver, på hver sin måde. Det er jo også det der gør det spændende og inspirerende, at besøge hinanden.
      Jeg nyder også vores ture. Det er herligt, at have en, der gider nørde igennem sammen med mig. Og det er så fantastisk, at vi er så enige om, hvad det er vi gerne vil se og opleve.
      Som du ser har jeg svært ved, bare at nå at få svaret på min egen blog, og det er endnu mere stille med kommentarerne fra min side på alle de mange andre blogs. Men man kan jo ikke være to steder på en gang. Jeg er nu også meget glad for det fællesskab vi har i blogland.
      Det var hyggeligt som altid i dag, og dejligt bare at sludre, uden vi skulle ud af huset og se haver for en gangs skyld.
      Nu ses vi igen både på lørdag og på søndag.
      Knus

      Slet
  6. Skønne skønne billeder fra en maj måned der bare gik alt for hurtigt.....også her er jeg mere bagud end foran. Sjovt som frø ambitionerne aldrig stå mål med virklighede og det behov man har for små planter ;0)

    Selv tak for sidst det var super skønt igen at møde dig og din datter......der er jo ingen tvivl om hvor hendes blomsterglæde og plantekundskab stammer fra ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak for sidst. Ja, hun er alvorligt smittet af havebacillen! Storesøster Camilla er også, men lige knap så meget som Simone.
      Jeg har lige været hos Helle igen i dag, og gæt hvad der kom med mig hjem: Endnu nogle små frøbørn, som jeg kunne få med hjem og plante ud. Så jeg nåede lige at føle, at nu kunne jeg se enden på det, så kom der mere, både i dag og i lørdags, hvor hun også havde en del til mig. Det er jo dejligt nok. Romantikken kommer i den grad til at blomstre i min have i år, og der er ingen tvivl om, at der bliver planter i overskud, så jeg kan tage noget med til Samsø og bytte med.
      Det var rigtig hyggeligt også at møde dig. Jeg ville ønske der havde været bedre tid også der, for jeg ville gerne have snakket endnu mere.
      Vi får nok chancen igen, om ikke før så til næste år.
      Knus Malene

      Slet
  7. Tillykke med datterens fødselsdag.
    Tak for de dejlige billeder. Jeg har nyd hvert enkelt.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse.
      Tak skal du ha'.
      Ja, der er meget flot, at tage billeder af i majhaven og i naturen omkring. Jeg er også blevet bedre til at tage billeder, efter jeg har læst på Havefolket hvordan Signe fra Signes Vals bruger sit kamera.
      Tak, jeg har en dejlig aften, det håber jeg også du har.
      Venlig hilsen Malene.

      Slet