Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

onsdag den 18. juli 2012

Med rosenselskabet til åben have.

Hos Jonna og Arne Ingvertsen, Adelsvej 5 i Bæk ved Vojens.
Haven er 4.100 kvm. og familien har boet her siden 1972. Dengang var det en bar græsmark.
Først i 1990 begyndte de at interessere sig for planter til haven, inden da havde de bare plantet lidt forskellige træer, som de fik anbefalet af en planteskole.

Det første man så inde i indkørslen


citrontimian


rionet sat op i en trekant ved hjælp af 3 stolper. Det giver plads til to mindre, eller én stor slyngrose, samt klematis eller andet klatrende.


Ind imellem var der formklippede træer og buske. Dette er et rigtig flot eksemplar.

Rionet svejst sammen til en trekantet søjle. God til roser og andre slyngplanter. En billig og diskret løsning.


Hvid rose og hosta med hvid bladrend klæder hinanden rigtig godt.

Rigtig flot stendige i skel.

Laaaangt smalt bed.

Citrostimian. Her kommer der med garanti ingen ukrudt.

Udhulet sten i sjov facon.

Skøn rose.

Portager køkkenhave. Det var manden der brændte for det. Jeg kan godt lide der alligevel har sneget sig nogle blomster og farver ind.

Min svigerfar (i lyserød skjorte) og Arne tager sig en køkkenhavesnak. Min svigerfar gav et godt tip til, hvordan han fik større løg.

Bag rosen her var der en kompostbeholder med 3 rum og metalplader på siderne, på nær foran. Foran sad der nogle metalskinner, hvori Arne kunne sætte brædder i, med træklodser imellem hvert brædt. Det var hurtigt og nemt, enten at sætte et nyt brædt og en ny klods i, eller fjerne alle brædder og klodser, når komposten skulle tømmes, ved hjælp af denne smarte metalskinne.

Ud over portager køkkenhaven, var der også nærmest en hel mark med forskellige spiselige afgrødrer. Min svigerfar var rigtig glad for at være taget med.


Rundt omkring  i haven, stod der flere forskellige flotte buketter og dekorationer. Jeg tror Jonna selv havde været kreativ.

 Vindruer og en imponerende høj rose, med kæmpe store blomster i toppen.




Rundt omkring i bedene var der mange steder brugt trærødder som dekoration. Jeg kom til at tænke, hvorfor bruger jeg kun min store trærod til juledekorationer? Den kunne da også have et liv i haven om sommeren. Nu går jeg og overvejer hvordan jeg kan bruge den bedst. 

Klatrehortensia, som vokser frit og derved danner en busk.



Bålplads-idé jeg kan bruge her hjemme, hvis jeg kan finde plads. Min have er altså ikke stor nok til mig. Det er svært at komme fra en landbohave og gå ned til en have på 400 kvm.
Arne fortalte i øvrigt, at han brugte en motoriseret kantklipper, som man skubber foran sig på samme måde som en græsslåmaskine.

"Rosenborg"

7 kommentarer:

  1. Tak for turen rundt i alle de haver du har besøgt. Mange gode ideer lige til at håndplukke til sin egen have.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det er jo primært for at få nye idéer og inspiration til sin egen have, man tager rundt og lurer, og delvist også af samme grund vi blogger sammen jo. -Så vi kan få idéer af hinanden, blive klogere og så selvfølgelig kammeratskabet.

      Slet
  2. Den var da også et besøg værd kanjeg se.. Kan du ikke se om du kanfåord koden af den er der når mn har skrevet en kommentaer...

    SvarSlet
  3. jeg ved ikke hvad det er for en kode Helle skriver om, så dette er en test.

    SvarSlet
  4. Tusind tak for turen rundt Malene.....det er bare med at suge til sig af inspiration .....og svært at begrænse sig......taler af erfaring da min have heller ikke høre til de største ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  5. Koden Helle skriver om er kommentarmoderationen "Bevis du ikke er en robot" - den kan slåes fra hvis du ønsker det.

    Giv mig et prej hvis jeg skal hjælpe dig:0)

    SvarSlet
    Svar
    1. tak skal du ha'. Jeg siger til hvis jeg får brug for hjælp.

      Slet