Om mig

Mit billede
Jeg hedder Malene og jeg bor i Hjerting ved Rødding, sammen med min mand Jacob, vores lille Isabella, og Camilla og Simone, som jeg har fra mit første ægteskab. Derudover tæller familien også vores Dansk-Svenske gårdhund Molly. Jeg har tidligere prøvet kræfter med en del spændende jobs, jeg har blandt andet været sælger, hjemmehjælper og fængselsbetjent, men i dag er jeg desværre førtidspensionist. Jeg prioriterer mine kræfter på livskvalitet og på min familie, og jeg bruger haven både som genoptræning og til at være meditativ og kreativ i.

mandag den 9. juli 2012

På besøg i Helbos have

Haven ligger ved Kværndrup på fyn, og ejes af Havearkitekt Birgit Helbo og hendes mand Ulf Jeppesen,


Når man ankommer, er man ikke i tvivl om, at her bor der mindst én haveentussiat. Det er en smuk, harmonisk og indbydende forhave, der byder velkommen til husets beboere og gæster.

Birgit Helbo har åben have hver lørdag og søndag kl. 14-17 og hver onsdag kl. 16-19. Det koster 25 kr. i entré pr. person. Ved indgangen har hun også en lille butik, hvor hun sælger bøger og brugskunst til haven. 

Desuden sælger hun et mindre udvalg af skønne stauder.

 Haven er inddelt i rum, og det første rum vi kom ind i, efter gårdhaven, var denne skønne skovhave.
Bemærk idén med en stor brændestabel i stedet for en hæk. En rustik og hurtig løsning, til at skabe læ, lukke af for indkig og skabe levesteder til insekter. Og så hyggede det samtidig med den helt specielle atmosfære af skov, der blev yderligere fremhævet netop af brændestablen.

To sæt borde og i baggrunden er der også blevet plad til en hængekøje.


Fra skovhaven føres man ind i et åbent græsrum, som ses herunder. Haven her havde en beroligende klukken fra bækken, som snor sig forbi. Det kunne have været udnyttet med plads til liggestole eller noget andet der indbød til afslapning, men her har de altså valgt at lade rummet stå natural. Gennem hækken til venstre er der en høj havelåge, som afslører lidt om hvad man kan vente i et af de andre haverum, nemlig i køkkenhaven.

Vi fortsatte dog forbi hækken, og for enden, hvor Jacob står, åbenbarede der sig endnu et haverum.

Et grønt, roligt og stramt rum med topiary. Ensartede klippede træer med en høj hæk i ryggen.

Men hov. Når man bevægede sig længere ind i haverummet fik man pludselig en sjov overraskelse. To af træerne var formet i hækken og imellem dem var der placeret en bænk. Fra bænken kan man se en midter akse igennem en hækportal og hele vejen ind igennem køkkenhaven.  I bunden af aksen står der endnu en bænk, så når man sidder på dén, kan man se ud på denne bænk. Form og funktion, fokuspunkt og harmoni går igen op i en højere enhed.

Med lidt god vilje, kan man godt se bænken nede for enden af aksen.

Der var meget høje hække, som ikke afslørede hvad der gemte sig bag det næste hjørne....

En klassisk rosenhave i et stramt design med klippede buksbomhække.


I midten af rosenhaven, var der et cirkelrundt bed, hvori der stod et lille lysthus, formet af rosenbuer og dækket med flere ens slyngroser hele vejen rundt. Man kunne således ikke bruge det som lysthus, men som skellet til rosen. Jeg spurgte Birgit Helbo hvad den skønne rose hed, men da jeg ikke har fotografisk hukommelse, men tvært imod husker som en si, har jeg svedt navnet ud igen. Men det var en hvid rose med dobbelte blomster og lyserøde knopper. Måske var det Félicité Perpétué, de minder i hvert fald om hinanden. Jeg må huske en notesblok en anden gang jeg er på tur.








Jacob var chauffør igen. Han virkede rimeligt interesseret i det vi så, men ville absolut ikke med på billeder. Her tror han, at hvis han ikke kan se kameraet, kan kameraet sikkert heller ikke se ham.......  Det er altså ikke fordi han står og nærstuderer bedet!

Det var en skøn have, og jeg tog mange billeder. Så fortsættelse følger.

1 kommentar:

  1. Skøn have som jeg ikke har set før.. Kan der komme en bus hen til den.. Hilsen Hatten

    SvarSlet